Нова родина викопних жуків крейдового періоду світилася у темряві

Дослідники відкрили нову родину біолюмінісцентних жуків Cretophengodidae з надродини елатероїдних. Вони існували близько 99 мільйонів років тому та мали орган світіння на череві, який, імовірно, виконував захисну функцію. Автори статті у журналі Proceedings of the Royal Society B впевнені, що знахідка дозволить дізнатися більше про еволюцію біолюмінесценції у жуків.

Навіщо жукам біолюмінесценція?

Біолюмінесценція, що дозволяє живими організмам світитися, еволюціонувала понад 30 разів незалежно на різних гілках дерева життя: у одноклітинних водоростей, кнідарій, риб та морських кільчастих червів. На суші жуки, що продукують світло, є найпоширенішими та найчисленішими біолюмінесцентними організмами. Їхні складні спалахи відіграють важливу роль у розпізнаванні партнерів, зв'язку, відлякуванні хижаків та заманюванні здобичі. Більшість біолюмінесцентних жуків (приблизно 2300 видів) належать до надродини елатероїдних і були згруповані в одну кладу за останніми молекулярними дослідженнями. Еволюція біолюмінесценції у жуків пов'язана з низкою незвичних модифікацій, таких як м'якотілість і надзвичайні зміни у самок, які зберігають риси личинок у зрілому віці. Але мало відомо про переходи, що призвели до еволюції цих своєрідних рис та способу життя, оскільки скам’янілостей м’якотілих елатероїдів знайдено замало.

Дослідники описали нову родину, рід та вид жуків Cretophengodes azari, базуючись на екземплярі, знайденому в бурштині середнього крейдового періоду з півночі М’янми. Копалині близько 99 мільйонів років, вона належить самцю. Екземпляр представляє проміжну форму між твердими та м'якими групами надродини елатероїдних та дозволяє дізнатися більше про еволюцію біолюмінесценції у жуків.

Chenyang Cai

Cretophengodes azari має незвичайні вусики, що складаються з 12 сегментів. На його череві розташована невелика ділянка, яка під епіфлуоресцентним мікроскопом виглядає темною. Її положення, форма та структура вказують на орган світіння. Таким чином, поширення біолюмінесцентних жуків відбувалося у крейдовий період, що збігається з диверсифікацією основних груп комахоїдних, таких як жаби та птахи. Вчені припускають, що ці жуки використовували біолюмінесценцію для захисту від хижаків.

Деталі Cretophengodes azari під епіфлуоресцентним мікроскопом. Yan-Da Li et al

Самки родини Cretophengodidae залишаються невідомими. Однак, враховуючи, що всі самки передбачуваних родичів цих жуків є личинкоподібними, цілком вірогідно, що самкам Cretophengodidae це також притаманно.

Художнє зображення. На передньому плані самець Cretophengodes azari, на задньому самка. Dinghua Yang