Біологія

Нічний сон у людей виявився синхронізованим із фазами Місяця

Американські та Аргентинські науковці виявили, що фази Місяця мають вплив на засинання та тривалість сну. Це стосується як людей, що живуть без штучного освітлення, так і жителів великих освітлених міст, пишуть вчені у журналі Science Advances.

sannisahil / unsplash

Як світло впливає на активність?

Головним світилом на нашій планеті є Сонце. Більшість форм життя синхронізують свої цикли сну та бадьорості саме з інтенсивністю його світла. Проте Місяць теж має вплив на живі істоти, особливо, ті, що ведуть нічний спосіб життя. А чи впливає він на людську активність? Чимало народних вірувань та міфів стосуються зв’язку людської поведінки та місячного циклу. Зазвичай вчені ставляться до таких ідей скептично, проте деякі дослідження вказували, що фази місяця можуть впливати на сон людини. Перевіркою цієї гіпотези зайнялися дослідники з Вашингтонського та Єльського університетів, а також Національного університету Кільмеса.

Яким було дослідження?

До дослідження залучили понад 550 учасників-добровольців із двох дуже відмінних між собою верств. 98 людей із них походили з трьох племен індіанців Тоба, які населяють провінцію Формоса на півночі Аргентини. Деякі учасники цієї групи все ще живуть у максимально природних умовах без доступу до електроенергії, інші — мають електрику в своїх будинках, а треті живуть у доволі урбанізованих поселеннях з повним доступом до електроенергії. До іншої групи піддослідних увійшли 464 студенти Вашингтонського університету, що проживають в місті Сіетлі. Це сучасне, модернізоване місто із вдосконаленою системою нічного освітлення.

Усім учасникам роздали на 1-2 місяці браслети, що вимірюють цикли сну та активності. Зіставивши дані від пристроїв із фазами місячного циклу, вчені змогли дослідити можливий зв’язок між ними.

Що робить з нами Місяць?

Дослідники кажуть, що незалежно від того, де проживали учасники дослідження, у всіх них простежувалася схожа закономірність зміни сну. Якість сну помітно залежала від фази Місяця. Загальна тривалість сну варіювала у середньому на 46-58 хвилин, а час засинання — в межах 30 хвилин протягом місячного циклу. За три-п’ять днів до настання повного Місяця учасники починали гірше спати: пізніше засинали й мали меншу загальну тривалість сну. Це найяскравіше простежувалося у людей народів Тоба, однак такі ж коливання помітили й у жителів мегаполісу.

Автори наукової роботи припускають, що їхні результати свідчать про синхронізацію людського сну з фазами Місяця, незалежно від етнічних, соціокультурних відмінностей чи географічних. Можливо, ми спимо гірше в повню, тому що наші предки пристосувалися використовувати збільшене нічне освітлення для подовження періоду добової активності. Власне, індіанці Тоба й зараз у повний місяць більше практикують полювання, рибальство та соціальні взаємодії.

Між тим, точні причини виявленої закономірності вчені вказати не можуть. Зв’язок може полягати навіть не в світлі, а гравітаційному впливі нічного світила, не виключають науковці.