Нічниці гудінням видали себе за бджіл та шершнів і відлякали сов

Італійські вчені вважають, що нічниці вберігають себе від сов, спантеличуючи їх гудінням, схожим на звуки бджіл та шершнів. До такого висновку вони дійшли, коли побачили, як птахи однаково уникають динаміків із записами гудіння кажанів або комах, про що написали в журналі Current Biology.

Нічниця звичайна. Ryzhkov Sergey / Wikimedia Commons

Науковці з Неаполітанського університету імені Фридриха II описали рідкісний вид мімікрії, за якої тварина імітує іншу, небезпечнішу тварину вокалізацією, щоб відлякати хижаків. Вони помітили, що звичайні нічниці (Myotis myotis), якщо їх потривожити, гудуть, наче бджоли, оси або шершні. Вони припустили, що таким чином кажани обманюють та відваджують від себе ворогів, наприклад, сов, і вирішили перевірити це в експерименті. Для цього вісьмом крапчастим сипухам (Tyto alba) та вісьмом сірим совам (Strix aluco) вмикали записи тривожного гудіння нічниць, бджіл, шершнів або ж звичайні пищання кажанів.

Гудіння нічниці. New Scientist / Youtube

Птахи по-різному відреагували на аудіозаписи. Вони однаково негативно сприймали звуки як шершнів та бджіл, так і гудіння нічниць, намагаючися віддалитися від динаміка чи навіть відлетіти геть. Однак під звуки соціальної комунікації кажанів, навпаки, наближувалися до гучномовця, досліджували його та інколи атакували, ймовірно, очікуючи знайти здобич. Явище сильніше проявилося у тих птахів, що жили в природі та регулярно могли стикатися з комахами й кажанами.

Результати свідчать, що гудіння кажанів справді може слугувати для відлякування хижих птахів. У такому разі це перший зареєстрований випадок звукової мімікрії ссавців до комах, але можливо, що далеко не унікальний.