Медицина

Непереносимість лактози запропонували лікувати клеєм

Вчені з Массачусетського технологічного Інституту створили синтетичний клей, яким пропонують покривати зсередини тонкий кишечник. На думку науковців, у такий спосіб можна лікувати такі порушення здоров’я, як непереносимість лактози, діабет та ожиріння. Перші досліди вже проведені на свинях. Роботу вчених опублікували в статті журналу Science Translational Medicine.

Тонкий кишківник поглинає поживні речовини з їжі, але не завжди працює на повну потужність. Наприклад, якщо йому не вистачає ферменту лактази, яка потрібна для розщеплення молочного цукру, то людина страждає на непереносимість лактози, і не може вживати молоко. Науковці розробили вкрай незвичний метод, щоби допомогти таким людям, а заодно й тим, хто страждає на діабет чи ожиріння. Вони створили синтетичний клей, який вистилає тонкий кишечник зсередини та дає змогу регулювати поглинання поживних речовин відповідно до потреб.

Як можна вживати клей?

Вчені розробили клей у вигляді зручного для споживання напою. Він містить хімічні речовини, які зв’язуються лише в присутності ферменту тонкого кишківника. У результаті взаємодії утворюється сполука полідофамін. Вона схожа на клейку речовину, яку виділяють молюски для прикріплення до субстратів. Це дає їй змогу щільно прилипати до слизової оболонки кишок протягом 24 годин, а після цього клей природно виводиться. Тож препарат потрібно приймати щодня, щоби підтримувати кількість речовини на достатньо ефективному рівні.

Як він діє?

Досліди на свинях показали, що додаючи до базової речовини різні сполуки, можна контролювати поглинання кишечником поживних речовин. Наприклад, коли вчені додали до складу клею лактазу, то зумовили зростання перетравлювання молочного цукру у 20 разів. В іншому досліді вчені змогли знизити поглинання глюкози у свиней, коли додали до клею певний тип наночастинок. Вчені вважають, що це можна використати для лікування діабету та ожиріння, які пов’язані з надлишком глюкози.

Важливо, що метод показав свою безпечність — у свиней не спостерігали жодних побічних ефектів після споживання клею. Проте перед тим, як протестувати його на людях, вчені планують перевірити його на приматах. Науковці сподіваються, що їм вдасться провести перші досліди на людях у найближчі три-п’ять років.