Медицина

Наявність бурого жиру пов’язали з кращим здоров’ям

Наявність бурого жиру в дорослих людей пов’язали з кращим обміном речовин та нижчим ризиком розвитку серцево-судинних хвороб. Серед обстежених 52 тисяч пацієнтів ті з них, у яких виявили бурий жир, суттєво рідше мали діабет другого типу, гіпертензію, ішемічну хворобу серця чи застійну серцеву недостатність, йдеться у статті американських вчених у журналі Nature Medicine.

ПЕТ-зображення людини з бурим жиром (зліва) та без нього (справа). Andreas G. Wibmer / Heiko Schöder / MSKCC

Що це за жир?

Бура жирова тканина так називається, тому що на відміну від білого жиру, її клітини містять велику кількість мітохондрій, що надають їм коричневого забарвлення. Значну кількість бурого жиру мають тварини, що впадають у зимову сплячку, наприклад, ведмеді. Все через те, що основна його функція у ссавців — регулювати температуру тіла. Якщо ненависний багатьма білий жир запасає енергію, то бурий його спалює, щоб виділяти тепло для зігрівання організму. У людей бура жирова тканина наявна у відносно великій кількості лише в перші місяці життя, а в дорослому віці є дуже рідкісною. Останнім часом науковці активно досліджують її, оскільки попередні дані показують, що вона може допомагати худнути та покращувати обмін речовин. Тому вчені з Рокфеллерівського університету вирішили дослідити, чи справді люди з більшою кількістю бурого жиру мають краще здоров’я.

Як це досліджували?

Проведення масштабних вивчень бурого жиру в людей супроводжується складнощами: досліджувану тканину можна побачити в дорослих лише за допомогою позитрон-емісійної томографії (ПЕТ), під час якої обстежувані отримують дозу радіації. Щоб зайвий раз не опромінювати піддослідних, американські вчені проаналізували дані томографії людей, що проходили скринінгове ПЕТ-обстеження раку.

Загалом вчені вивчили близько 130 тисяч ПЕТ-зображень від більш ніж 52 тисяч пацієнтів. У 10 відсотків цих людей бура жирова тканина була чітко спостережуваною, хоча вчені підозрюють, що це значення навіть занижене, оскільки перед обстеженням пацієнтам дають рекомендації, які серед іншого можуть знижувати активність бурого жиру.

Які результати вивчення?

Люди з виявленим бурим жиром загалом мають краще здоров’я. Серед них хворих на діабет другого типу було лише 4,6 відсотка, хоча в людей без бурого жиру цей показник сягає 9,5 відсотка. Аномальний рівень холестеролу мали 18,9 відсотка пацієнтів із виявленим бурим жиром, тоді як в другій групі його спостерігали у 22,2 відсотка обстежуваних. Окрім цього, наявність бурої жирової тканини пов’язали з нижчим ризиком розвитку гіпертензії, застійної серцевої недостатності та ішемічної хвороби серця. Це стосувалося навіть людей з ожирінням — наявність бурого жиру знижували негативний вплив на здоров’я надмірної кількості білого жиру.

Наразі вчені не впевнені, який механізм активності бурого жиру забезпечує позитивний вплив на здоров’я. Але вони припускають, що це пов’язано зі зниженням рівня глюкози в крові, оскільки бура жива тканина використовує її для вироблення тепла.