Астрономія

Найяскравіша кілонова вказала на можливе зародження магнітара

Астрономи зафіксували післясвітіння у радіодіапазоні та інфрачервоний аналог короткого гамма-спалаху GRB 200522A, який утворився у результаті зіткнення двох нейтронних зірок. Ця кілонова яскравіша за першу зафіксовану кілонову GW170817 у 8-17 разів, а також значно яскравіша за будь-якого кандидата у кілонові. Якщо у результаті зіткнення дійсно утворився магнетар, його радіовипромінювання можна буде виявити через 0,3-6 років. Стаття про це готується до публікації у The Astrophysical Journal, її препринт доступний на сайті arXiv.org.

Що таке кілонова?

Кілонова — це потужна подія, що виникає внаслідок зіткнення двох нейтронних зірок або злиття нейтронної зірки та чорної діри. Вважається, що такі явища здатні утворювати короткі гамма-спалахи — вибухи гамма-випромінювання, що за кілька секунд виділяють більше енергії, ніж Сонце зможе виділити за увесь свій життєвий цикл. Виявлення кілонових, що пов'язані з короткими гамма-спалахами, є складним завданням. Для цього потрібно проводити спостереження у різних діапазонах. На проміжку часу близько 1 дня після гамма-спалаху викиди кілонової можуть домінувати в спостережуваному оптичному та ближньому інфрачервоному діапазоні в залежності від властивостей післясвітіння (наприклад, кінетичної енергії, геометрії струменя) та середовища вибуху, а також маси і геометрії викиду кілонової. Таким чином, оптичне та інфрачервоне випромінювання коротких гамма-спалахів і злиття нейтронних зірок є складною системою взаємодії.

Що зафіксували вчені?

Астрономи представили спостереження короткого гамма-спалаху GRB 200522A у рентгенівському, оптичному, радіо- та інфрачервоному діапазоні. Порівняно з рентгенівськими та радіоспостереженнями, інфрачервоне випромінювання, виявлене за допомогою «Габбла», було значно яскравішим. Астрономи дійшли висновку, що ця кілонова яскравіша за перше таке зафіксоване явище GW170817 у 8-17 разів, а також значно яскравіша за будь-якого кандидата у кілонові. Якщо ця яскравість дійсно походила від магнітара, який додав енергії до кілонової, то протягом декількох років викинутий у результаті вибуху матеріал буде виробляти випромінювання у радіодіапазоні. Тому для того, щоб визначити, чи дійсно астрономи спостерігали народження магнітара, необхідні подальші радіоспостереження.

NASA, ESA, D. Player (STScI) / YouTube