Астрономія

Найвіддаленіші зірки галактики Тукана ІІ вказали на пережиті нею злиття

Дослідники проаналізували тьмяну карликову галактику Тукана ІІ та виявили, що її гало темної матерії значно ширше, ніж вважалося. Вчені також охарактеризували 9 найвіддаленіших зірок галактики. Виявилося, що вони бідніші на метали, ніж зірки, розташовані ближче, що вказує на злиття, які переживала галактика. Відповідна стаття доступна у журналі Nature Astronomy.

Телескоп SkyMapper, який використовували астрономи. Iridia / Wikimedia Commons

Що відомо про карликові галактики?

Чумацький Шлях оточений десятками карликових галактик-супутників. Вони дуже тьмяні — їхня світність становить менше 100 тисяч світностей Сонця. Такі супутники є залишками найдавніших галактик, що підтверджують їхні давні, хімічно примітивні зірки. Моделювання дозволяють припустити, що ці системи утворилися в межах розширених гало темної матерії та зазнали ранніх злиттів з іншими галактиками. Однак свідчення цих подій треба шукати у їхніх віддалених частинах, за межами основних областей, де спектроскопічні дослідження є складним завданням.

Що досліджували астрономи?

Дослідники вирішили проаналізувати галактику Тукана II. Це типова надзвичайно тьмяна карликова галактика, вона містить велику кількість темної матерії, має низьку металічність та низьку зоряну масу (близько 3000 сонячних мас). Астрономи вивчали її за допомогою австралійського телескопа SkyMapper.

Спостереження дозволили визначити віддалені зірки, що входять до складу Тукана II. Вони розташовані на відстані приблизно 9 ефективних радіусів галактики, що дорівнює близько 1 кілопарсеку (3260 світлових років). Вчені дали характеристику дев’яти таким зіркам. Вміст важких елементів у них настільки низький, що дослідники визнали Тукана II найбіднішою на метали галактикою. Причому зірки, що віддалені більше, ніж на 2 ефективні радіуси, ще бідніші на метали, ніж інші. Така різниця може вказувати на злиття, які переживала галактика. Також дослідники визначили, що галактика оточена гало темної матерії завширшки в 1 кілопарсек, а його маса становить більше 10 мільйонів сонячних мас.

ефективних радіусів