Біологія

Найшвидше клацання клешнею бокоплави здійснили за 0,01 відсотка секунди

Американські біологи зареєстрували один із найшвидших повторюваних рухів, властивих живим організмам. Високошвидкісна камера зафільмувала клацання клешнею крихітного бокоплава зі швидкістю, що складає всього 0,01 відсоток секунди. Про це написали науковці у журналі Current Biology.

Кавітація під час захлопування клешнею. Patek Lab

Що це за тварини?

Бокоплави — це ракоподібні, які населяють солоні та прісні води по всій земній кулі. Розмір тіла більшості з них складає менше сантиметра, а грудні ноги видозмінені у подібні на клешні структури. Такі клешні допомагають тваринам харчуватися, спаровуватися та, звісно, конкурувати. Тому часто вони набувають великого розміру в самців, як це властиво бокоплавам Dulichiella, довжиною в кілька міліметрів. У самців цих тварин наявна всього одна клешня, проте вона може сягати 30 відсотків від маси усього тіла. Однак масивність не заважає Dulichiella клацати клешнею із такою швидкістю, що очима важко це помітити. Вчені з Дюкського університету вирішили детальніше вивчити цей надшвидкий рух ракоподібних.

Що робили науковці?

Для дослідження науковці зібрали вручну кількох особин ракоподібних Dulichiella cf. appendiculata із водоростей на плавучих доках. Потім вони відібрали самців та помістили їх перед об’єктивом високошвидкісної камери. Остання може фільмувати зі швидкістю 300 тисяч кадрів на секунду.

Загалом відеоспостереження провели за 16 самцями бокоплавів, яких приклеїли до зубочисток для фіксації. Щоб спровокувати ракоподібних до клацання клешнею, їх дратували пензликом, зубочисткою, іншим бокоплавом або кінцівками креветок.

Що зафільмували вчені?

Дослідники пишуть, що найшвидше захлопування клешнею у Dulichiella відбувалося менш ніж за 50 мікросекунд. Це десь у 10 тисяч разів швидше, ніж одне кліпання людського ока. Деякі комахи такого ж розміру теж можуть з подібною швидкістю рухати своїми мандибулами, але вони роблять це в повітрі, а не у воді.

Із кожним клацанням клешні утворюють характерні звуки та невеликі водні потоки. Ці потоки інколи настільки сильні, що спричиняють кавітацію — формування бульбашок повітря у рідині внаслідок різкої зміни тиску.

У наступних роботах автори статті планують дізнатися, для чого цим невеликим бокоплавам настільки швидкі клацання. Поки що вони припускають, що пристосування дає змогу комунікувати ракоподібним під час конфліктів за територію чи самку, або ж слугувати захистом від нападників завдяки сильним потокам води.