Астрономія

Найшвидша зірка Чумацького Шляху досягла 8% швидкості світла

Астрономам вдалося зафіксувати п’ять нових зірок біля чорної діри у центрі Чумацького Шляху, одна з яких рухається зі швидкістю 24 тисячі кілометрів на секунду. Це приблизно 8% від швидкості світла. Відповідна стаття доступна у журналі The Astrophysical Journal.

Що відомо про цю зірку?

Світило S4714 обертається навколо чорної діри Стрілець А, що знаходиться у центрі Чумацького Шляху. Її маса дорівнює двом сонячним, орбіта еліптична. Відстань між S4714 та чорною дірою більша за відстань між Сонцем та Землею у 12,6 разів. Зірка встигає зробити повний оберт навколо Стрільця А за 12 років. Вона рухається зі швидкістю 24 тисячі кілометрів на годину, що дорівнює 8% швидкості світла. Це робить S4714 найшвидшою з усіх, що фіксувалися астрономами.

Як астрономи її знайшли?

Розрізнити окремі зірки біля центру нашої галактики важко, адже у цій області дуже багато матерії. Але з розвитком кращого обладнання це стало можливим. Розташований у Чилі телескоп VLT (Very Large Telescope) дозволив астрономам роздивитися п’ять нових зірок поблизу Стрільця А, включаючи S4714. Виявилося, що всі вони обертаються навколо чорної діри на тісних орбітах.

Це відкриття дозволяє краще зрозуміти процеси, що відбуваються у центрах галактик, а також протестувати загальну теорію відносності Ейнштейна.