Patreon

Найменша і найближча до нас чорна діра, вилікувані від шизофренії миші та марсіанський кисень

Цього тижня ми писали, як вчені дослідили комунікацію між дельфінами (спойлер — на давніх знайомих вони навіть краще реагують), знайшли кандидата у найближчу до Землі чорну діру, вивчили ходьбу тиранозаврів та дізналися, звідки в нас стільки тих павуків-птахоїдів. Про ці та інші новини читайте у нашому дайджесті.

Ровер «Персеверанс» отримав кисень з атмосфери Марса

Під час свого першого тестування інструмент MOXIE отримав з марсіанської, повної вуглекислого газу, атмосфери 5,37 грама кисню — цього вистачить для дихання одного астронавта протягом десяти хвилин. Роботу MOXIE планують ще перевірити під час різного часу доби та різних пір року, щоб у разі колонізації Марса нам не довелося возити кисень із собою, а отримувати його одразу поруч із картопляними плантаціями.

Астрономи відшукали кандидата у найближчу до Землі чорну діру

Приблизно на відстані 1337 світлових років від нас у сузір’ї Єдинорога знаходиться яскрава зірка-червоний гігант V723 Mon. Втім, астрономи вважають, що вона не самотня та має ще й компаньйона — когось невеликого, однак масивного, компактного і темного. Він періодично затемнює зорю, тож вчені проаналізували зміни у її яскравості та дійшли висновку, що маса супутника складає приблизно 3,04 сонячних. У нас є кілька припущень, ким він може бути, але найімовірніше це чорна діра. Якщо ця версія підтвердиться, то у нас з’явиться найближча до Землі чорна діра, до того ж і найменша з відомих.

Дельфіни охочіше відгукнулися на голоси давніх знайомих. Для тварин це вперше

Вчені вирішили записати голоси індійських афалін та перевірити, чи має для дельфінів значення давня кооперація зі своїми родичами. Виявилося, що на голоси своїх друзів із союзів другого порядку, з якими вони зазвичай разом збиралися, щоб атакувати суперницькі союзи, дельфіни відгукувалися набагато охочіше. Афаліни одразу звертали увагу на динамік із голосами тих, хто вже раніше їм допомагав, аніж тих дельфінів, з якими вони у невеликих групах переслідували самок — союзників першого порядку. Подібну соціальну концепцію «командного членства» для ширшого кола друзів другого порядку раніше спостерігали лише у людей, тож дельфіни стали першими такими соціальними істотами із тваринного світу.

Вільна інтерпретація соціальної мережі дельфінів-союзників другого порядку. GIPHY

Геноми двох видів ведмедів вдалося відновити за осадами у печері

Вченим вперше вдалося відновити ДНК древніх ведмедів із зразків осадів віком 16-14 тисяч років. Так відклади із різних місць та рівнів підлоги печери вказали на походження гігантських короткомордих ведмедів та спорідненість між ведмедями на Алясці та древніми барибалами. Унікальність дослідження полягає у тому, що для отримання результатів вченим не довелося руйнувати цінні екземпляри решток, а було достатньо дослідити осади безпосередньо з місця розкопок.

Ходьбу тиранозаврів визнали повільною

Не впевнені, чи допоможе вам ця інформація, якщо раптом сюжет «Парку Юрського періоду» стане реальністю, однак моделювання показало, що Ті-Рекси в середньому рухалися зі швидкістю 4,6 кілометра на годину — майже як люди. Встановити швидкість ходьби вченим допомогли хвости — від частоти їхніх рухів вверх-вниз залежали і кроки динозаврів.

Приблизно так Ті-Рекс прогулювався би Житомиром. Rick Stikkelorum, Arthur Ulmann, Pasha van Bijlert

Дієтична добавка бетаїн зменшила прояви шизофренії в мишей

За кілька тижнів хворі на шизофренію піддослідні миші повернули собі соціальне життя після того, як вчені почали додавати їм у їжу бетаїн — дієтичну добавку. Дослідники помітили, що у шизофреніків вироблення організмом цієї сполуки знижується, але її додаткова доза допомогла принаймні мишам сформувати нейронам нормальний клітинний скелет і компенсувати нестачу важливих білків внаслідок хвороби. Наступні дослідження ефективності бетаїну в лікуванні шизофренії вчені планують провести на людях.

Дрон Ingenuity здійснив перший тестовий політ на Марсі

Цього тижня ровер «Персеверанс» не лише добув кисень, а і допоміг дізнатися, чи зможемо ми щось запускати на планеті, чия гравітація складає приблизно одну третю від земної, а тиск атмосфери на поверхню становить лише 1% від тиску атмосфери Землі. Так привезений ним дрон Ingenuity розкрутив лопаті до 2537 обертів на хвилину та за шість секунд піднявся у повітря на три метри, завис там на тридцять секунд і опустився вниз.

Змії ускладнюють отруту, якщо мають великий вибір видів жертв

Такого висновку дійшли біологи, досліджуючи раціон більш ніж 45 видів змій Північної Америки. Вони з’ясували, що отрута змії, що харчується винятково ікрою риб, буде простішою за отруту рептилії, дієту якої складають і ссавці, і птахи, і різноманітні земноводні. Втім, всього 25-40 відсотків варіацій різних токсинів в слині залежали від видового різноманіття зміїного раціону й залишається незрозумілим, чим зумовлена решта 60-75 відсотків варіацій в складності отрути.

Павуки-птахоїди розійшлися по світу разом із Гондваною

Дослідження РНК різних груп павуків показало, що поширитися світом їм допоміг континентальний дрейф. Принаймні павукам-птахоїдам (ті, що пухнасті), які дивним чином населяють усі континенти нашої планети, враховуючи, що покидати своїх домівок вони не люблять. Вчені встановили, що цим пухнастим принаймні 120 мільйонів років та жили на древньому континенті Гондвана, який вже тоді почав «роз’їжджатися світом». Але не варто недооцінювати таку пасивність тварин — якщо вони досі з нами, то вміють відмінно пристосовуватися до нових умов.

Метааналіз вказав на найефективніші психологічні втручання

Питання того, як найкраще можна підтримати та іноді повернути ментальне здоров'я, не надто однозначне, але щоб дати наукову оцінку, вчені взялися аналізувати 419 рандомізованих клінічних випробувань різних психологічних втручань. Так вони з’ясували, що практики на кшталт медитацій підходять всім групам людей, незалежно від того, чи мають вони якийсь діагноз. А от, наприклад, позитивна психологія, яка вчить вас отримувати позитивні емоції від різних активностей, допомогла лише в комбінації з іншими методами. Втім, всі досліджувані практики об’єднувало те, що свою ефективність вони можуть показати лише в разі регулярного та тривалого практикування.