Астрономія

Надмасивні чорні діри можуть формувати планети

Акреційні диски довкола надмасивних чорних дір у центрах галактик можуть створювати планети. У результаті формуються газові гіганти та кам’янисті планети, які у 10 разів більші за Землю. Щоб такий процес став можливим, чорна діра має знаходитися у активному ядрі галактики з низькою світністю. Дві статті на цю тему доступні в журналі The Astrophysical Journal та на сайті препринтів arXiv.

Надмасивні чорні діри знаходяться у центрі багатьох галактик. Якщо поблизу багато матерії, вони утворюють активні ядра галактик, які виділяють велику кількість енергії. Тоді навколо чорної діри виникає акреційний диск з розігрітого газу та пилу. Вчені припустили, що такі акреційні диски можуть створювати планети. Втім, формуватися таким планетам тут буде важче, ніж у протопланетному диску навколо зірки, адже матерія в акреційному диску менш щільна. Окрім того, він має бути не надто гарячим, щоб у ньому міг утворюватися лід, тому такий механізм можливий лише біля активного ядра галактики з низькою світністю. Утворені в результаті планети не можна буде зафіксувати через яскравість регіону, проте дослідники роблять висновок, що їхнє існування можливе.

За розрахунками астрономів, планети формуватимуться тут майже так само, як і навколо зірок : частинки пилу злипатимуться разом та поступово зростатимуть у розмірах. За “лінією снігів”, на достатній відстані від чорної діри, де можуть знаходитися кристалики льоду, будуть утворюватися кам’янисті планети у 10 разів більші за Землю. Ті з них, що захватять багато газу, сформують газових гігантів. Процес триватиме стільки ж, скільки існуватиме активне ядро галактики — приблизно 10 мільйонів років. Усі народжені в акреційному диску планети будуть знаходитися значно далі одна від одної, ніж планети у Сонячній системі.

Автори роботи називають об’єкти, що утворюються навколо чорних дір, “blanets” (від англійської “black hole” та “planet”). Невідомо, як буде виглядати поверхня таких планет чи як на них впливатиме сусідство із чорною дірою.