Наближення Великої Магелланової Хмари деформує рух Чумацького Шляху

Астрономи знайшли докази того, що диск Чумацького Шляху рухається у напрямку попередньої точки траєкторії Великої Магелланової Хмари, на що вказує кінематика зірок із зовнішнього гало та супутникових галактик. Отримані результати свідчать про те, що динамічні моделі нашої галактики не можуть нехтувати гравітаційними збуреннями, спричиненими злиттям із Великою Магеллановою Хмарою. Стаття про це доступна у журналі Nature Astronomy.

Що відомо про Велику Магелланову Хмару?

Велика Магелланова Хмара — це карликова галактика, що є наймасивнішим супутником Чумацького Шляху та знаходиться на відстані 50 кілопарсек (близько 163 тисяч світлових років) від нього. Мешканці Південної півкулі можуть побачити її неозброєним оком. Маса цієї галактики приблизно в десять разів менша за масу Чумацького Шляху. Велика Магелланова Хмара перетнула найближчу точку до нашої галактики та зараз рухається повз неї зі швидкістю 327 кілометрів на секунду, що впливає на Чумацький Шлях у різних аспектах. Чисельне моделювання передбачають, що внаслідок цієї взаємодії диск Чумацького Шляху буде зміщений від галактичного центру мас. Якщо це дійсно так, рух диска повинен бути виявлений у видимій кінематиці зірок гало. Це також допоможе відслідкувати напрямок зміщення диска. Вважається, що через 2,4 мільярди років Чумацький Шлях та Велика Магелланова Хмара зіллються.

Що виявили астрономи?

Дослідники використали статистичну модель, яка обчислювала швидкість найвіддаленіших зірок Чумацького Шляху, щоб виявити його деформацію під впливом Великої Магелланової Хмари. Гало темної матерії цієї галактики тягне диск Чумацького Шляху в напрямку сузір’я Пегас зі швидкістю 32 кілометри на секунду. Наша галактика рухається не до поточного місця розташування Великої Магелланової Хмари, як вважалося раніше, а до точки на його попередній траєкторії. Причина в тому, що Велика Магелланова Хмара переміщується з набагато більшою швидкістю.

Таким чином, наразі наша галактика точно не перебуває у динамічній рівновазі. Це відкриття допоможе вченим розробити нові техніки моделювання, які фіксують сильну взаємодію між двома галактиками.

Тепер дослідники мають намір з’ясувати напрямок, у якому матеріал Великої Магелланової Хмари вперше почав падати у Чумацький Шлях, і точний час, коли це сталося. Це дозволить виявити кількість і розподіл темної матерії в обох галактиках.

Детальніше про темну матерію читайте у нашому розборі. Також ми писали про властивості галактик, з якими зливався Чумацький Шлях у минулому. А нещодавно астрономи відшукали залишки ще однієї галактики у центрі нашої.