На Місяці знайшли окислений мінерал

Астрономи проаналізували дані Moon Mineralogy Mapper та знайшли у високих широтах Місяця окислений гематит — багатий залізом мінерал. Кисень, що надходить із верхніх шарів атмосфери Землі, може бути його основним окисником. Гематит у кратерах різного віку міг зберегти ізотопи кисню з Землі впродовж мільярдів років, тож його дослідження допоможуть краще зрозуміти еволюцію атмосфери Землі. Стаття про це доступна у журналі Science Advances.

Що саме вчені знайшли на Місяці?

На борту індійської місії Чандраян-1 знаходився Moon Mineralogy Mapper — спектрометр, який аналізував відбивну здатність поверхні Місяця. Вивчивши дані, зібраних з приполярних регіонів, вчені побачили спектральні особливості та структури, що відрізняються від даних з нижчих широт. Це вказує на присутність гематиту. Команда виявила, що місця, де він знаходиться, суттєво корелюють із високим вмістом водяного льоду, і більше зосереджені на тому боці супутника, який завжди обернений до Землі.

У чому особливість такої знахідки?

Залізо сильно реагує з киснем, утворюючи іржу. Однак поверхня Місяця практично позбавлена кисню, тому тут поширене неокислене металеве залізо. На це вказували також зразки, зібрані місією Аполлон. Крім того, водень, що знаходиться у сонячному вітрі, що потрапляє на місячну поверхню, діє на противагу окисленню. Отже, присутність на Місяці сильно окислених мінералів, що містять залізо, таких як гематит, стало несподіваним відкриттям.

Звідки на Місяці такий мінерал?

Вчені висунули гіпотезу, що місячний гематит утворюється в результаті окислення заліза на поверхні Місяця киснем із верхніх шарів атмосфери Землі. Він потрапляє сюди завдяки сонячному вітру, коли Місяць знаходиться в магнітому шлейфі Землі. Вплив води та міжпланетного пилу також міг зіграти важливу роль у цьому процесі. Втім, гематит також присутній на тій стороні Місяця, куди кисень Землі, можливо, ніколи не потрапляв. Вода, що спостерігається у місячних високих широтах, могла бути істотно залучена до процесу утворення гематиту на цій далекій стороні Місяця.

Дослідницька група сподівається, що місії NASA Artemis зможуть отримати зразки гематиту з полярних регіонів. Хімічний аналіз цих зразків може підтвердити гіпотезу про походження цього мінералу на Місяці, а також допоможе краще зрозуміти еволюцію атмосфери Землі за останні мільярди років.

Зображення створене Moon Mineralogy Mapper. Сині області показують воду, зосереджену на полюсах Місяця. Саме тут дослідники знайшли сліди гематиту.