На Енцеладі знайшли молоду кригу

Інфрачервона мапа Енцелада. B. Seignovert, R. Robidel, G. Tobie, S. Le Mouélic and C. Sotin, NASA/JPL-Caltech/University of Arizona/LPG/CNRS/University of Nantes/Space Science Institute

За знімками з міжпланетної станції “Кассіні”, на Енцеладі знайшли молоду кригу. Знахідка вказує на гарячі точки підповерхневого океану супутника Сатурна в районі тигрових смуг і вкотре підтверджує геологічну активність на ньому. Дослідження астрономів опубліковане в журналі Icarus.

Де саме знайшли?

Енцелад - невеликий, 500 кілометрів в діаметрі, супутник Сатурна, відомий своїм підповерхневим океаном. Однак, він не єдиний у сонячній системі має океан, вони є і на Європі, Каллісто та Ганімеді - супутниках Юпітера. А от тигрові смуги на поверхні є лише в Енцелада. Тигрові смуги - 4 паралельні розломи на поверхні, з гейзерів яких проривається підповерхневий океан. Вони знаходяться на північній стороні супутника і вчені вважають, що вони утворились внаслідок нерівномірності тиску після утворення першої тріщини.

Саме в області цих унікальних смуг і виявили молодий лід. Найімовірніше, що крига була утворена з підповерхневого океану Енцелада і викинута з гейзерів на поверхню супутника. Вчені вважають, що знайдені області саме молодого, новоутвореного льоду, говорять про зв'язок з гарячими точками на дні океану, тобто про його вулканічну активність, зумовлену припливними силами з боку Сатурна.

Як вчені помітили кригу?

Гарячі області Енцелада виявили завдяки інфрачервоній мапі всієї його поверхні. Її астрономи побудували на основі фотографій, зроблених станцією “Кассіні” та даних встановленого на ній інструменту VIMS (Visible and Infrared Mapping Spectrometer). VIMS досліджував супутник Сатурна на восьми довжинах хвиль інфрачервоного спектра і вчені використали дані його спостережень з 2004 по 2017 роки. Червоні області на мапі, сконцентровані в районі тигрових смуг, вказують на високий ступінь кристалічності, тобто впорядкованості структури льоду, а доволі чітка межа з рештою крижаного покрову говорить про його нещодавнє утворення. Схожий спосіб, будування мапи за спектроскопічними характеристиками, використовували й для іншого супутника Сатурна - Титана. В подальшому вчені планують застосувати його і до інших льодяних супутників, наприклад Європи чи Ганімеда.