Мультифункціональна пов'язка загоїла важкі діабетичні виразки

Міжнародна група дослідників розробила мультифункціональну пов'язку для лікування хронічних ран. Вона складається із природних біополімерів, зокрема нановолокон колагену, функціональних наночастинок та білків, які активують різні механізми загоювання важковиліковних ран. Пов'язка продемонструвала ефективність в дослідах на пацюках та пацієнтах із діабетичними виразками, про що вчені написали у журналі Molecular Pharmaceutics.

Біополімерна пов'язка на білому тлі (зверху) та на імітації рани (знизу). Michigan State University

Чому звернули увагу саме на цю недугу?

Хронічні рани можуть мати різне походження, але вони всі характеризуються тривалим протіканням та часто важко піддаються лікуванню. Від запущених ран, які не відповідають на традиційну терапію, страждають близько 45 мільйонів людей у всьому світі, тому питання про розроблення нових способів боротьби з недугою є актуальним. Особливо, зважаючи на те, що хронічні рани потенційно можуть становити небезпеку життю людини. Наприклад, діабетична виразка стопи іноді може призводити до ампутації кінцівки, що значно зменшує дворічну виживаність таких пацієнтів. Іншими поширеними хронічними ранами є пролежні, які утворюються внаслідок тривалого стиснення м'яких тканин у прикутих до ліжка хворих. До них легко може приєднатися інфекція, яка загрожує системним враженням та високим ризиком смерті. Хоча є варіанти лікування, яке стимулює утворення нової здорової тканини, їхня висока вартість, яка може сягати тисяч доларів, робить їх недоступними для багатьох пацієнтів та медичних закладів. Тому група науковців зі США, Канади та Європи зайнялися розробленням доступнішої терапії хронічних ран, і вони вже представили свої успішні результати.

Чим пропонують лікувати рани?

Вчені розробили мультикомпонентну пов'язку, або пластир, яка діє одразу на кілька механізмів загоювання та відновлення шкіри. Її головна частина складається із тривимірної матриці із переплетених нановолокон біополімерів, включно із колагеном. Його головним завданням є імітація позаклітинного матриксу, який створює позитивне середовище для міграції клітин шкіри в місце враження. Окрім цього, пов'язку доповнили сполуками, що спонукають шкіру до регенерації: білком FSTL-1, який сприяє формуванню нових кровоносних судин на місці рани; наночастинками оксиду заліза, які запобігають розвитку інфекції, стимулюючи імунні клітини та вбиваючи бактерії; амінокислотами, які контролюють імунну реакцію, не даючи їй перейти межу.

Загалом пов'язка виглядає тонкою прозорою плівкою, що теж має свої переваги. Так лікар може спостерігати за прогресом лікування без необхідності зайвий раз знімати пов'язку, що супроводжується ризиками ускладнення рани.

Яка ефективність пластиру?

Перші випробування пов'язки провели на пацюках із діабетичною виразкою стопи. Хоча у цих тварин подібні рани самостійно затягуються протягом місяця, біополімерний пластир прискорив процес на приблизно 30 відсотків.

Наступні досліди вчені вже провели на тринадцятьох пацієнтах із середнім віком 57 років. Усі вони так само страждали від виразок внаслідок діабету, однак ці враження не піддавалися жодному доступному їм лікуванню. Зрештою в усіх учасників рани успішно загоїлися після використання мультифункціональної пов'язки, які потрібно було змінювати кожний тиждень до повного виліковування.

Науковці сподіваються, що їхня розробка допоможе зробити лікування хронічних ран доступнішим. Вони приступили до комерціалізації пов'язок із запланованою ціною в двадцять доларів за штуку.