Дайджест

Мозковий імплантат повернув зір, відгомін війни змусив птахів боятися, а іншопланетяни не відправляли сигналів на Землю

Липа виявилася не гіршою для ножів за сталь, Титан виявився винуватцем нахилу Сатурна і не планує припиняти, а ціанобактерії з кишковою паличкою виявилися кращим дуетом для виготовлення палива на Марсі. Післявоєнний страх птахів Шрі-Ланки, відсутність сигналів від іншопланетян Проксими Центавра та ідентифікація людей за мозком — у нашому традиційному дайджесті.

Окуляри та електроди у мозку повернули жінці зір. Вона змогла розрізнити фігури і алфавіт

Робота 96 електродів у різних комбінаціях у мозку жінки, змогла повернути їй зір. Імплантат вживили до зорової кори мозку, де він отримував інформацію з окулярів з відеокамерою. Так, завдяки активації різних електродів, жінка змогла відрізнити чорні та білі фігури, а також успішно вказала на розташування білого квадрата на моніторі комп'ютера, із кожним разом роблячи це швидше і легше.

За пів року імплантат вилучили з голови пацієнтки, а подальші обстеження не виявили в неї жодних ускладнень втручання або тривалих побічних ефектів.

Твердість деревини збільшили у 23 рази та замінили нею цвяхи

Матеріалознавці позбавили американську липу її пластичних компонентів — лігніну і геміцелюлози — стиснули її під пресом, та зробили у 23 рази твердішою. З неї виготовили ніж та цвяхи і так з'ясували, що знайшли заміну пластику і сталі. Так липовий ніж був втричі гострішим за сталевий, а цвяхи показали такі самі характеристики, але при цьому, звісно, не схильні іржавіти, а отже і протягнуть довше.

На виготовлення липових предметів знадобилося трохи більше двох діб, включаючи обробку в олії для водозахисту, прес в 20 мегапаскалей і температура у 105 градусів Цельсія. Для сталі ж лише попередня обробка сировини вимагає надвисокого тиску, температури, що призводить до негативного впливу на навколишнє середовище у процесі виготовлення.

Повернутися додому з Марса допоможуть ціанобактерії та кишкові палички

Долетіти до Марса насправді набагато менша за складністю проблема, ніж задача з нього повернутися. Навіть якщо ми знайдемо дешевий спосіб будувати собі на планеті житло та забезпечувати себе їжею, на повернення нам довелось би чекати доставок палива з Землі. А це десятки мільйонів доларів і мінімум 26 місяців. Втім, хіміки та біологи знайшли специфічне для Марса паливо (воно має меншу ефективність, але лише на Землі), яке зможуть виготовляти бактерії.

Так не надто ефективні автотрофи спершу перетворять марсіанський вуглекислий газ на прості цукри (а не одразу на подобу палива, яке це раніше пропонували), які потім стануть їжею для модифікованої кишкової палички. Вона перетворить їх на 2,3-бутандіол та ще і залишить 20 тонн надлишкового кисню.

Війна змушує птахів боятися людей навіть за десять років після війни

Війна на Шрі-Ланці завершилася вже понад десять років тому, однак птахи, що живуть у колишній зоні активних воєнних дій, все еще не підпускають до себе людей. На час війни птахи втрачають домівки та страждають від знищення, що наносить травму видам з розвиненими когнітивними, яка проявляється у поведінкових та неврологічних розладах.

Орнітологи припускають, що в роки війни птахам довелося стати більш обережними, що закріпилося навіть у мирний час. Вони набагато боязкіші за своїх родичів зі спокійніших регіонів, а страх збільшувався із вагою птахів — вважається, вони частіше за малих могли ставати об'єктами полювання.

Особу навчилися ідентифікувати за МРТ мозку. На це знадобилося дві хвилини

Не менш унікальними за ваш відбиток пальця є патерни активації мозку — так званий brainprint. Іншими словами, за даними сканування зв'язків у мозку під час магнітно-резонансної томографії (МРТ) дійсно можна ідентифікувати людину. 72 секунди в апараті МРТ давали точність 92 відсотки, а 144 секунди покращували точність до 96 відсотків. Успішність ідентифікації не залежить від того, у який саме момент часу збиралися дані, тому незалежно від ваших думок, впізнати вас за мозком вдасться.

Напади акул на людей пояснили нашою схожістю з тюленями

Насправді у акул є набагато більше смачного в океанах, ніж люди, а тому вони рідко нападають на нас. Втім, це все ж трапляється, і однією з гіпотез на пояснення цього було те, що зір акул не дає їм змоги відрізнити випадкового серфінгіста від тюленя, морського лева чи морського котика. Вчені вирішили змоделювати, як в очах акули виглядають і люди, і тварини, та дійшли висновку, що їй дійсно буде важко нас розрізнити. З точки зору акули людина, яка пливе сама або на дошці, майже не відрізняється в рухах та формі від ластоногих.

Чи стане вам від цього легше, ми не знаємо, але, можливо, вам сподобається думка, що вас можна сплутати з морським котиком. Або тюленем / GIPHY

Лемури індрі поспівали у людських ритмах

Навіть якщо ви вважаєте себе зовсім не музикальною людиною, у масштабах земного біорізноманіття люди мають чи не найбільш розвинене відчуття ритму серед ссавців. Звідки у нас це, вчені поки не розуміють, однак у пошуках відповіді, активно шукають музикальність у інших тварин. Лемури індрі, які хоч і розійшлися з нами на 77,5 мільйонів років в еволюції, вміють видавати протяжні співи для комунікації з родичами.

І звуки 39 лемурів із двадцяти різних груп тропічних лісів Мадагаскару виявилися такими самими, як і у людей, за категоріальними ритмами. Автори вважають, що виявили перший випадок універсального ритму у ссавців після людини.

Грамнегативна бактерія отримала своє найчіткіше зображення

Кишкова паличка під мікроскопом виявилася власницею зовнішньої мембрани із щільної пористої мережі білків із вкрапленнями ліпополісахаридів. Архітектура цієї оболонки забезпечує їй механічну й хімічну стійкість бактерії, зокрема і до антибіотиків. E.coli нагадує губку, яка сформована щільно розташованими молекулами білків зовнішньої мембрани, а ліпополісахариди виявилися рухомими скупченнями, які забезпечують їй еластичність.

Завдяки цьому знімку тепер очевидно, що зовнішня оболонка грамнегативних бактерій не схожа на ту, що у підручниках, де всі ці структури розподілені хаотично. Georgina Benn et al. / Proceedings of the National Academy of Sciences, 2021

Позаземні цивілізації з Проксими Центавра не посилали сигналів на Землю

Дослідники команди Breakthrough Listen, яка 2019 року отримала сигнал з Проксими Центавра, що став першим переконливим кандидатом на техномаркер позаземних цивілізацій, спростували його іншопланетне походження. Поки ми були впевнені, що хтось з однієї з екзопланет Проксими міг розвинутися настільки, щоб надіслати у космос сигнал, з'ясувалося, що це була інтермодуляція радіосигналів людського походження.

Супутнику Сатурна Титану напророчили зіткнення з планетою

Титан має неабиякий вплив на свою батьківську планету Сатурн — імовірно, саме він нахилив її у минулому, та імовірно, саме він спричинить втрату нею супутників у майбутньому. Планета і супутник знаходяться у резонансі, а оскільки Титан щодня намагається втекти від Сатурна, останній продовжує нахилятися — за кілька мільярдів років йому пропрокують нахил на 90 градусів. Втім, тоді їхня пара втратить свій зв'язок, і припливні сили або змусять Титан вилетіти за межі системи, або зіткнутися з планетою, при цьому порушивши всю супутникову систему.

Але всього цього взагалі може не статися, якщо за цей час Сонце спалить всі свої водневі запаси, та зруйнує Сонячну систему, перетворившись на червоного гіганта.