Молодняк великих тероподів витіснив хижих динозаврів середніх розмірів

Палеонтологи проаналізували 43 спільноти хижих динозаврів на семи континентах протягом 136 мільйонів років, щоб з’ясувати, чому серед них відсутні тварини середніх розмірів. Виявилося, що цю нішу займав молодняк мегатероподів. Стаття про це надрукована у журналі Science.

orlaimagen / Depositphotos

Від чого залежить розмір тіла хижаків?

Сучасні спільноти хижих тварин включають види, які мають різні розміри тіла. Наприклад, в африканській савані є малі види (мангусти), середні (африканські гієнові собаки) та великі (леви). Така варіація з’являється через наявні джерела здобичі, які найкраще підходять кожній групі. Динозаври були домінуючими наземними хребетними протягом більше 150 мільйонів років, однак у хижих спільнотах динозаврів відсутні дорослі види із середнім розміром тіла. Більше того, загальний розподіл за розмірами тіла у динозаврів відрізнявся від інших хребетних. Зазвичай невеликі хребетні є найрізноманітнішими, проте серед динозаври такими були великі тварини. Вчені пов’язують такі глобальні схеми розподілу маси тіла динозаврів з їхньою фізіологією. Так як динозаври народжувалися з яєць, навіть найбільші з них мали виростати з непропорційно маленьких немовлят.

Розрив у розмірах тіла хижих динозаврів. Katlin Schroeder et al.

Палеонтологи вирішили перевірити, чи зумовлені великою різницею між розмірами тіла новонароджених та дорослих низька різноманітність видів динозаврів та їхній незвичний розподіл за розмірами тіла. Для цього вони проаналізували маси тварин серед 43 спільнот динозаврів на основі бази даних палеобіології. Набір даних включає сім континентів, більше 550 видів та охоплює 136 мільйонів років.

Вчені виявили постійну відсутність хижих динозаврів вагою від 100 до 1000 кілограмів серед аналізованих спільнот. Найменш вірогідний розмір тіла хижих таксонів постійно знаходився в діапазоні від 100 до 300 кілограмів. Дослідники встановили, що розрив у розподілі розмірів тіла хижаків не залежав від континенту, біому, розміру спільноти або виду. Аналіз демонструє, що екологічну нішу, придатну для хижаків середнього розміру, натомість займав молодняк мегатероподів. Швидке зростання у поєднанні з низьким рівнем виживання серед дорослих призвело до великої популяції неповнолітніх мегатероподів, які могли конкурувати та витіснити динозаврів середніх розмірів.