Модифікований протираковий вірус уникнув впливу імунної системи

Науковці зі США продемонстрували спосіб покращення ефективності використання вірусів для боротьби з раком. Вони модифікували вірус у такий спосіб, що імунна система більше не може його розпізнати, тож він має вищі шанси добратися до ракових клітин та знищити їх. Дослідження опублікували у журналі Science Translational Medicine.

Як віруси допоможуть проти раку?

Багато вчених та лікарів покладають великі надії на використання вірусів як засобу лікування злоякісних новоутворень, їх називають онколітичними. Суть у тому, що віруси можна модифікувати таким чином, щоб вони інфікували та знищували винятково ракові клітини, оминаючи здорові. Це дозволило б уникнути важких побічних ефектів, які притаманні, приміром, хімієтерапії чи опроміненню. Проте наразі технологія має суттєве обмеження для лікування метастазів. При введенні онколітичних вірусів внутрішньовенно людська імунна система згодом їх розпізнає як чужорідних агентів та перешкоджає їхньому потраплянню до пухлин, часто відправляючи їх до печінки. Вчені з Університету Еморі та Західного резервного університету Кейса у новій роботі повідомили, що знайшли спосіб уникнути імунної реакції проти терапевтичних вірусів.

3D-зображення модифікованого аденовірусу із мутантними ділянками, відміченими червоним. Dmitry Shayakhmetov

Як обійти імунну систему?

Як пишуть науковці, для цього потрібно ще більше модифікувати вірусів. Вони звернули увагу на популярний в дослідженнях аденовірус, точніше — на три конкретні ділянки на його поверхні, з якими зазвичай зв’язуються антитіла імуноглобуліни М (lgM). Після внесення видозмін до цих ділянок віруса антитіла більше не мали змоги приєднатися до них. У такий спосіб імунна система більше не помічає втручання в організм та не перешкоджає онколітичній вірусній терапії.

А що показали досліди?

Вчені провели серію дослідів на мишах з трансплантованими людськими клітинами раку легень, яким ввели стандартні онколітичні аденовіруси або ж модифіковані. Результати вказують, що введення великих доз зміненого віруса пройшло непоміченим з боку імунної системи і вони не були захопленими в печінці. Натомість стандартна терапія призвела до знищення вірусів протягом кількох діб.

Близько 35 відсотків лікованих тварин мали повну відповідь на терапію зі знищенням ракових пухлин та покращеною виживаністю. Хоча це може здатися занизьким показником, але автори зазначають, що цього разу перевіряли лише можливість уникання дії імунної системи. У наступних дослідах вчені прагнути дослідити шляхи збільшення ефективності терапії.