Медицина

Модифіковані тромбоцити показали потенціал в лікуванні раку

Китайські вчені описали новий метод боротьби з раковими пухлинами, що поєднує в собі фототермальну та імунотерапію. Вона полягає у навантаженні тромбоцитів, що здатні проникати глибоко в пухлини, фоточутливими та імуностимулювальними ліками. Детальний опис потенційної терапії оприлюднений у журналі Science Advances.

royaltystockphoto / iStock

Що це за лікування?

Останніми роками було запропоновано кілька різних потенційних методів боротьби з раком. Одним із них є фототермальна терапія, яка полягає у накопиченні в місці злоякісних пухлин фоточутливих речовин, часто у вигляді наночастинок, які під дією світла нагріваються та цим вбивають ракові клітини. Але обмеженням цього методу є необхідність підбору способів доставлення цих фоточутливих сполук всередину пухлин, які можуть бути дуже неоднорідними та захищеними компактним позаклітинним матриксом. Нещодавно американські дослідники запропонували обійти обмеження, формуючи наночастинки золота безпосередньо в злоякісних клітинах, після чого їх можна нагріти. А дослідники з Китайської академії наук підійшли до питання з іншого боку. Вони вирішили поєднати фототермальну терапію з імунотерапією, яка теж неодноразово продемонструвала свій потенціал лікування раку.

У чому полягає ідея вчених?

Вони зосередилися на можливості використання тромбоцитів, без'ядерних фрагментів клітин у крові, що відіграють важливу роль у формуванні кров'яних згустків для спинення кровотечі. Вчені припустили, що можна модифікувати тромбоцити, навантаживши їх фоточутливими наночастинками та імуностимулювальними речовинами. Після цього їх необхідно ввести в організм пацієнта та сфокусувати ближнє інфрачервоне світло на місце пухлини. Тромбоцити, які переміщуватимуться по кровоносних судинах у цьому місці, нагріватимуться та пошкоджуватимуть судини. Це спонукатиме прибувати до пухлини ще більшу кількість тромбоцитів. Окрім того, що вони нагріватимуться, ще й виділятимуть імуностимулювальну речовину, яка налаштовує імунну систему ефективніше виявляти та знищувати ракові клітини. Нагрівання також сприяє утворенню ще менших тромбоцитів, які здатні проникати глибше в пухлини та доставляти до них ліки.

Наскільки це дієво?

Ефективність комбінованого терапевтичного методу вчені перевірили в дослідах на дев'ятьох різних мишачих моделях, зокрема таких, що мали людські пухлини, похідні від пацієнтів. Частина піддослідних тварин отримувала повноцінне лікування за новою технологією, інша — лише часткове, а мишей третьої групи взагалі не лікували. У мишей із першої групи розвиток пухлин майже повністю спинився, і абсолютно всі тварини вижили протягом стоденного періоду експерименту. Для порівняння, миші з інших груп померли суттєво раніше, ніж експеримент закінчився. При цьому позитивний ефект проявився при спробах лікування різних ракових захворювань: агресивного раку молочної залози, колоректальної карциноми, меланоми, раку легень та печінки.

Використання тромбоцитів у фототермальній та імунотерапії раку виглядає дуже обнадійливим, але це рання стадія вивчень методу. Поки що не можна сказати, чи буде подібне лікування так само ефективним та безпечним у людей, необхідно більше досліджень.