Patreon

Мишачі сперматозоїди з МКС, раки під антидепресантами і зустріч вомбата з роботом для їхнього дослідження

Цього тижня у нашому дайджесті розповідаємо, що відділяє самок морських коників від зради своїм партнерам, якими народилися мишенята зі сперматозоїдів, що були у космосі, та що змусило нас подумати, що Бетельгейзе скоро вибухне.

Китай відправив першу пілотовану місію на свою нову космічну станцію

У четвер 17 червня Китай успішно здійснив запуск космічного корабля «Шеньчжоу-12» з трьома членами екіпажа на борту. Вони відправилися на модуль «Тяньхе» китайської космічної станції, що знаходиться на висоті 380 кілометрів над Землею. За п'ять років це перший пілотований політ країни. Планується, що астронавти проведуть тут близько трьох місяців, здійснять два виходи у відкритий космос та повернуться у вересні.

Мишачі сперматозоїди з МКС зачали здорових мишенят

Вчені відправили висушені мишачі сперматозоїди на МКС на шість років, а потім змогли запліднити ними самок на Землі і отримати здорове потомство. Народжені мишенята (а їх є 168) є живим свідченням того, що космічна радіація не пошкодила ні фертильність сперматозоїдів, ні ДНК статевих клітин. Причому і у наступних поколінь не виявили надмірних мутацій, що говорить про можливість розведення тварин у космосі.

Здорове потомство мишей, отримане за допомогою сперматозоїдів із МКС. Teruhiko Wakayama / University of Yamanashi

Відходи від їжі та напоїв виявилися найпоширенішим сміттям в океані

Вчені проаналізували дані про сміття у водних середовищах по всьому світу з 2008 до 2019 рік та з'ясували, що більшу його частину складають пластикові відходи від напоїв та їжі на виніс. Поліетиленові пакети та обгортки, контейнери для їжі та столові прилади, пластикові та скляні пляшки і банки обійшли відходи від рибальства, та складають пластик, яким вкриті 95 відсотків поверхневих вод.

Наземне середовище зробило земноводних риб розумнішими

Земноводні риби, які вміють по кілька тижнів перебувати на суші, та з акваріума яких вчені кожні кілька днів зливали воду, виявилися кмітливішими за своїх родичів, що постійно були у воді. Так вони швидше знаходили їжу та обирали коротшу дистанцію у лабіринті, а показник розростання клітин у частині мозку, яка відповідає за просторову навігацію, виявився більшим на 39 відсотків. Це свідчить на користь ідеї, що перебування на суші сприяє когнітивному розвитку та полегшило перехід предків наземних хребетних тварин із води на сушу.

У Китаї відшукали новий вид викопного велетенського носорога

26,5 мільйонів років тому у північно-західній частині Китаю мешкав велетенський носоріг. Однак, він досить відрізнявся від своїх знайдених палеонтологами раніше родичів, а виявився більше схожим на носорога іншого виду, який жив у Пакистані. Відкопаний вченими череп підтвердив, що велетенський носоріг міг пройти через тибетський регіон, щоб дістатись до індійсько-пакистанського субконтиненту в олігоцені, тобто 33-23 мільйони років тому.

Yu Chen

Робота навчили лазити норами вомбатів. Дорогою він зустрів одного

Щоб дослідити нори вомбатів та з'ясувати, яким чином серед них поширюються шкідливі паразити, вчені вирішили створити робота, який зможе пролізти у домівку тварини. Невеличкий ровер на гусеницях має камери та навіть маніпулятор, який зможе розмістити необхідні дослідникам датчики у норах. Під час одного із випробувань WomBot навіть зустрів сплячого у нірці вомбата, однак вчені встигли відвести його до того, як потривожать тварину.

Robert Ross, La Trobe University

Господарі переоцінили силу зв'язку зі своїми собаками на самовигулі

Власників собак попросили оцінити їхній емоційний зв'язок зі своїми улюбленцями, а потім відпустили тварин у вільну подорож, щоб перевірити, чи впливають стосунки із господарями на відстань, яку вони готові пройти, загрожуючи диким та свійським тваринам. Так, можливо, собаки на самовигулі послаблюють прив'язаність до господаря, тому що менше від нього залежать, а господарі переоцінюють вітальну реакцію собак при зустрічі з ними. Тим не менш, найбільші гультяї зазвичай демонстрували найбільш радісну поведінку, хоч самі гуляли на відстань понад 28 кілометрів.

Сліди антидепресанту у водоймі зробили раків сміливішими

Мікродозувань антидепресантів, які через каналізацію потрапляють у водойми, виявилось достатнім, щоб наділити раків авантюризмом. В експериментах вчених річкові раки, які 14 днів плавали у воді із ліками, стали помітно сміливішими: частіше виходили зі своїх укриттів для дослідження середовища та втричі більше часу проводили у пошуках їжі.

Однак, така відмінна від їхніх «похмурих» родичів поведінка може зашкодити у реальному житті та наразити раків на небезпеку, що вплине на всю екосистему загалом. До речі і водорості це також наразить на небезпеку - піддослідні ж і їсти більше стали.

Бетельгейзе втратила яскравість та закрилася від нас хмарою пилу

Червоний надгігант Бетельгейзе на відстані 724 світлових років від нас пережила історичне падіння своєї яскравості, що назвали Великим затемненням. Втім, чекати на спалах наднової не варто - вчені дослідили цю подію за допомогою Дуже великого телескопа. Так з'ясувалося, що за деякий час до Великого затемнення Бетельгейзе викинула бульбашку газу, а у її фотосфері з’явилася ділянка зі зниженою температурою. Це викликало пилову хмару, яка і закрила зірку для спостерігача з Землі.

Самки морських коників розпізнали своїх партнерів за запахом

З'ясувалося, що моногамність морських коників річ все ж мінлива - партнерці достатньо перестати відчувати запах свого партнера, щоб знайти собі нового. У проведеному біологами досліді 75 відсотків самок наступного разу спаровувалися вже з іншим самцем якщо їх розділяли, на відміну від тих, що могли бачити своїх партнерів і вітатися з ними під час вагітності.

Пам'ятаєте пари японських тарганів, які відкушують один одному крила, щоб зміцнити сім'ю? Імовірно щось схоже може бути і у коників. GIPHY