Астрономія

Метеорит Erg Chech 002 виявився найстарішою магматичною породою серед знайдених

Дослідники проаналізували метеорит Erg Chech 002, який впав у Сахарі навесні 2020 року. Виявилося, що він походить з примітивної кори зруйнованої протопланети, а його вік становить 4,565 мільярдів років. Автори статті у журналі Proceedings of the National Academy of Sciences вважають, що цей метеорит є найстарішою магматичною породою.

Maine Mineral and Gem Museum / Darryl Pitt

Звідки походять знайдені на Землі метеорити?

Завдяки метеоритам дослідники отримують унікальну можливість дізнатися більше про умови, що панували у ранній Сонячній системі. Багато з планетезималей, що утворювалися тоді, вже були диференційовані, тобто містили магму, кору і ядро через розпад радіоактивного ізотопу алюмінію-26. Наразі відомо близько 3100 метеоритів, що походять із кори або мантії цих кам’янистих тіл. Незважаючи на таку велику кількість, знайдені породи дають неповну картину різноманіття об’єктів, що утворилися в ранній Сонячній системі. Так, близько 95% цих знайдених метеоритів походять лише з двох тіл, з яких 75% були частиною кори одного астероїда (можливо, Вести), а інші 20% походять від мантії імовірно більшого об'єкта, нині зруйнованого. Проаналізувавши відомі зразки, вчені вважали, що кора планетезималей складалася в основному з базальту. Однак відкриття деяких рідкісних метеоритів з іншим складом продемонструвало велике значення різноманітних лавових розплавів, сформованих на протопланетах. Експериментальні дослідження показали, що кора, яка складалася переважно з магматичної породи адензиту, також могла бути поширеною на протопланетах. Однак процеси, що утворювали таку кору, недостатньо відомі через рідкість таких зразків.

Що аналізували вчені?

Навесні 2020 року в Сахарі відшукали метеорит Erg Chech 002. Він належить до ахондритів, тобто був утворений внаслідок кристалізації розплавлених порід. Erg Chech 002 походить з примітивної кори, утвореної після остигання магми, і складається з андезиту. Дослідники вирішили проаналізувати його хімічний склад, щоб дізнатися більше про формування цього метеорита.

Метеорит Erg Chech 002 виявився найдавнішою магматичною породою серед усіх знайдених на сьогодні. Він є унікальним фрагментом кори стародавнього диференційованого тіла. За хімічним складом Erg Chech 002 відрізняється від усіх інших базальтових чи андезитових ахондритів. Оксид магнію у його складі вказує, що порода, з якої він утворився, була розплавлена при температурі близько 1224 градусів за Цельсієм. Тіло, з якого він походить, утворилося близько 4,566 мільярдів років тому, а через кілька сотень тисяч років матеріал метеориту кристалізувався. Однак жоден астероїд не поділяє спектральних особливостей Erg Chech 002, вказуючи на те, що майже всі уламки його батьківського тіла зникли. Можливо, вони слугували будівельними блоками для більших тіл або планет, або ж просто були зруйновані.

Зображення відполірованої секції метеорита за допомогою сканувального електронного мікроскопа та рентгенівська мапа тієї самої ділянки. Jean-Alix Barrat et al.

Нещодавно дослідники виявили, що Фленсбурзький метеорит містить найстаріші в Сонячній системі карбонати. Інший метеорит вказав на астероїд розміром з Цереру, що існував у минулому. Крім того, вчені знаходили у метеоритах гексамін, який слугує основою для органічних молекул, а Мічіганський метеорит містить органічні сполуки.