Ментальне здоров'я астронавтів дослідили на антарктичних станціях

Американські психологи дослідили, як впливають на ментальне здоров'я умови перебування в ізоляції, приміром, під час довгих космічних польотів, на прикладі вивчення психологічного стану персоналу антарктичних станцій. Дослідження показує, що в екстремальних умовах зміни в негативних переживаннях сильно варіюють між учасниками, однак зменшення позитивних емоцій виявилося більш універсальним. Результати опубліковані в журналі Acta Astronautica.

NASA / Unsplash

Чому це вивчали?

Людство не покидає надії та спроб освоїти космічний простір далеко за межами нашої рідної планети. Але важко знайти менш приязне місце для проживання людини, ніж космос. Вчені весь час вивчають, як різні умови мікрогравітації та високої радіації впливають на людське здоров'я. Вже зараз нам відомо, що астронавти переживаються сильний стрес для організму під час тривалого перебування на борту Міжнародної космічної станції. Але більшість з цих досліджень стосується фізичного здоров'я, хоча психологічно теж важко перебувати далеко від дому та сім'ї тривалий час, в ізоляції з кількома людьми, без особистого простору та зі зміненими циклами освітлення. Між тим, ментальне здоров'я тісно пов'язане із фізичним та відіграватиме одну з головних ролей в успішному виконанні космічних місій. Дослідники з Х'юстонського університету провели дослідження на антарктичних станціях з метою краще зрозуміти, як перебування в ізольованих, обмежених та екстремальних умовах впливають на самопочуття людей.

До чого тут антарктичні станції?

Дослідники називають антарктичне середовище чудовим аналогом космічного, оскільки там, як і в космосі, люди переживають подібні стресові умови. На антарктичних станціях так само фахівці живуть довгий час у складі невеликих груп, складні погодні умови та іноді тривалий період темноти ускладнюють тривале перебування надворі, тому люди вимушені проводити час у приміщеннях, де зазнають низької сенсорної стимуляції. А також, з антарктичної станції, як і з космічної, неможливо за першим бажанням піти.

Тож науковці взялися досліджувати психічний стан 110 людей на двох віддалених станціях в Антарктиді протягом дев'ятимісячного періоду. Учасники щомісяця проходили розроблене вченими опитування для оцінювання ментального здоров'я, яке включало вимірювання емоційного стану, позитивної адаптації, тривожності тощо. Крім цього вчені відстежували фізичне здоров'я персоналу станцій та збирали зразки слини для вимірювання рівнів гормону стресу кортизолу.

Які результати отримали?

Вчені зазначають, що спостерігали поступове зменшення позитивних емоцій в учасників, наприклад, задоволення, ентузіазм та натхнення. Вони не покращувалися навіть у той час, коли персонал готувався повертатися додому. Водночас негативні переживання та важкість фізичних симптомів із часом тільки зростали, але сильно варіювали в різних людей.

Вчені підсумовують, що хоча зміни в негативних емоціях залежать від багатьох чинників, зокрема особистих, міжособистісних та ситуаційних, зменшення позитивних емоцій є універсальною реакцією на перебування в умовах несприятливого середовища. На їхню думку, зменшити психологічні ризики можна було б за допомогою інтервенцій, спрямованих на покращення позитивних переживань.

Нещодавно науковці оприлюднили наймасштабніший метааналіз огляду ефективності різних психологічних втручань для покращення ментального здоров'я. Їхня дієвість виявилася неоднаковою для різних груп людей, хоча практики майндфулнес виявилися винятком.