Астрономія

Мелодії космосу. Астрономи NASA озвучили знімки туманності, галактик і наднової

Спеціалісти NASA соніфікували дані місій «Чандра», «Габбл» та «Спітцер» та озвучили три нових об’єкта: скупчення галактик Куля, Крабоподібну туманність та наднову 1987A. Інформація про це доступна на сайті агентства.

Що таке соніфікація?

Соніфікація — це перетворення даних на звук. Для того, щоб це зробити, спеціалісти NASA обрали ключові точки на знімках космічних об’єктів у різних довжинах хвиль та присвоїли їм звук, який змінюється залежно від розташування цих точок та інших факторів.

Які об’єкти озвучили астрономи?

Одним із об’єктів, чиї зображення використали для соніфікації, стало скупчення галактик Куля, що офіційно називається 1E 0657-56. Цей об’єкт надав перший прямий доказ існування темної матерії. Він складається з двох скупчень галактик, що стикаються одне з одним. Дані про об’єкт були зібрані «Чандрою» та «Габблом». Обсерваторія «Чандра», що працює у рентгенівському діапазоні, зафіксувала область із газом, розігрітим зіткненням (рожевий колір), а «Габбл» побачив галактики скупчення, зображення яких викривлені присутністю темної матерії (блакитний колір). Знімки перетворювали у звук зліва направо, і кожен шар даних обмежувався певним діапазоном частот. Дані щодо темної матерії представлені найнижчими частотами, тоді як рентгенівські промені віднесли до найвищих частот. Виявлені «Габблом» галактики зучать на середніх частотах. Потім, у межах кожного шару, висота тону зростає від нижньої частини зображення до верхньої.

NASA, CXC, SAO, K.Arcand, SYSTEM Sounds (M. Russo, A. Santaguida) / YouTube

Також астрономи озвучили знамениту Крабоподібну туманність, у центрі якої знаходиться пульсар, який утворився після спалаху наднової у 1054 році. Поєднання швидкого обертання цього об’єкта та сильного магнітного поля генерує струмені матерії, що відтікають від полюсів пульсара, та вітри, які поширюються у напрямку від екватора. Щоб перетворити ці дані на звук, який також формується зліва направо, різні довжини хвиль світла прив’язали до різних родів інструментів. Рентгенівські промені від «Чандри» (синій та білий колір) звучать як духові, дані оптичного світла від «Габбла» (фіолетовий колір) стали струнними, а інфрачервоні дані від «Спітцера» (рожевий колір) можна почути як дерев’яні духові інструменти. У кожному випадку світло, яке надходить у верхню частину зображення, відтворюється як ноти з вищим тоном, а яскравіше світло звучить голосніше.

NASA, CXC, SAO, K.Arcand, SYSTEM Sounds (M. Russo, A. Santaguida) / YouTube

Третім об’єктом для соніфікації стала наднова 1987A, що спалахнула 24 лютого 1987 року у Великій Магеллановій Хмарі, супутниковій галактиці Чумацького Шляху. Це був один із найяскравіших вибухів наднової, коли-небудь зафіксованих людством. Для обробки даних астрономи використали серію спостережень «Чандри» (синій колір) та «Габбла» (помаранчевий та червоний колір), зроблених між 1999 та 2013 роками. Зображення демонструють щільне кільце газу, яке викинула зірка перед тим, як спалахнути. Цей газ стає яскравішим, коли ударна хвиля наднової проходить крізь нього. Коли фокус слідує зображенням, його дані перетворюються на звук кришталевої тибетської чаші, при цьому яскраве світло звучить і як вищі, і як голосніші ноти. Оптичні дані перетворюються на вищий діапазон звуку, ніж рентгенівські дані, тому обидві довжини хвиль можна чути одночасно.

NASA, CXC, SAO, K.Arcand, SYSTEM Sounds (M. Russo, A. Santaguida) / YouTube

Нещодавно ми писали про інші об’єкти, озвучені спеціалістами NASA: центр нашої галактики, Стовпи творіння та наднова Кассіопеї А. Подивитися на космічні об’єкти у різних довжинах спектра світла можна у нашій галереї.