Астрономія

Масове девонське вимирання спричинив спалах наднової поблизу Землі

Американські вчені припустили, що масове вимирання земної флори і фауни 359 мільйонів років тому спричинив спалах наднової. Зірка, що вибухнула, знаходилася на відстані 65 світлових років від планети та зруйнувала її озоновий шар. Відповідна стаття доступна у журналі Proceedings of theNational Academy of Sciences.

Що таке девонське вимирання?

Геологічна історія Землі свідчить про п’ять глобальних вимирань флори та фауни в минулому. Одним з яких було девонське, під час якого вимерло близько 70-80% видів та близько 20% родин тварин. Вимирання відбувалося впродовж девонського періоду та мало кілька піків. Останній з таких піків стався близько 359 мільйонів років тому та був пов’язаний із руйнуванням озонового шару Землі. Попередні дослідження пов’язували це із виверженням вулкана чи утворенням великої магматичної провінції.

Чому воно сталося насправді?

Нове дослідження вказує на астрофізичну причину останнього піку девонського вимирання. Зокрема, озоновий шар могла зруйнувати інтенсивна радіація, джерелом якої став вибух наднової на відстані приблизно 65 світлових років від Землі. Ця катастрофічна подія супроводжувалася інтенсивним ультрафіолетовим, рентгенівським та гамма-випромінюванням. Уся ця радіація завдала пошкодила озоновий шар так, що він не міг би відтворитися впродовж наступних 100 тисяч років. Але зменшення біорізноманіття у девонському періоді тривало значно більше, тож вчені не виключають можливість кількох вибухів наднових. Також команда дійшла висновку, що інші астрономічні явища, як-от падіння метеориту, потужні сонячні бурі чи гамма-спалах не вписуються у картину вимирання.

Як усе це перевірити?

Якщо у скам’янілостях того періоду вдасться знайти радіоактивні ізотопи плутоній-244 та самарій-146, це підтвердить версію вчених. Адже жоден із них не формується природним чином на Землі, тож потрапити сюди вони могли лише з космосу.

Наразі Бетельгейзе — єдина зірка поблизу Землі, яка може вибухнути надновою, але вона знаходиться на відстані приблизно 600 світлових років та нічим не загрожує планеті.