Люди з усього світу пов’язали кольори зі схожими емоціями

Команда науковців із 23 країн світу вияснила, що люди по всьому світу асоціюють кольори зі схожими емоціями. До таких висновків вчені прийшли, проаналізувавши результати опитування більш ніж 4 тисяч добровольців 30 національностей. Дослідження опублікували у журналі Psychological Science.

Як пов’язують кольори із почуттями?

Люди часто асоціюють кольори з певними емоціями, і це навіть закріплено у багатьох мовах. Наприклад, і в українській, і в англійській мові є вислів “позеленіти із заздрощів”. Одна із гіпотез пояснює прив’язування емоцій до кольорів тим, що останні притаманні ситуаціям, у яких певні відчуття з’являються. Так, людина може мати червоний колір обличчя в лютості, тому він асоціюється зі злістю та небезпекою. Інша ж каже, що емоційне сприйняття кольорів пов’язане з мовою, культурою та історією певного народу. Науковці із 23 країн світу провели наймасштабніше дослідження того, як люди різних країн та культур асоціюють кольори з емоціями.

Як провели таке дослідження?

Вчені провели онлайн-опитування більш ніж 4,5 тисячі учасників 30 національностей, які є носіями 22 мов. Їх просили зіставити назву одного з дванадцяти кольорів із будь-якими вказаними емоціями та оцінити їхню силу.

Які результати отримали?

Здебільшого відповіді учасників доволі збігалися і між собою, і з середнім значенням. Але менше всього були схожими на інших асоціації добровольців з Єгипту. Найбільше збігалися емоції, пов’язані з рожевим, зеленим, бірюзовим та чорним кольорами, а найменш схожі емоції викликають фіолетовий та жовтий.

Найбільш вірогідними були такі пари асоціацій: червоний - любов або злість, рожевий - любов, радість або задоволення, чорний - сум, страх або ненависть, сірий - сум або розчарування, жовтий - радість, помаранчевий - радість або веселощі, білий - полегшення.

Вчені також перевірили за допомогою лінійної регресійної моделі, як впливає на схожість результатів опитування спорідненість мов та географічна близькість країн. Модель показала, що жителі країн, які найближче розташовані одне до одного, пов’язують з конкретними кольорами схожі почуття.

Хоча деякі відмінності пояснюються культурними та мовними особливостями народів, науковці висновують, що загалом люди пов’язують емоції з кольорами схожим чином, незалежно від національності. Пояснити це можна, на думку авторів дослідження, спільною еволюцією, подібністю умов існування та загальними принципами когнітивної діяльності.