Локдаун вплинув на поведінку та добробут домашніх тварин

Суворі карантинні обмеження внесли зміни у добробут не тільки людей, а і їхніх домашніх тварин. Дослідження британських вчених вказує, що зміни в поведінці та стані здоров'я улюбленців пов'язані з ментальним здоров'ям власників до та під час локдауну, і часто є позитивними. Якщо порівнювати котів та собак, то власники котів часто відмічали, що їхні улюбленці стали більш ласкавими, а господарі собак частіше зазначили, що їхні тварини важко переносять зміни в активності та зменшення соціальних контактів. Про це йдеться у статті журналу International Journal of Environmental Research and Public Health.

Maksim Goncharenok / Pexels

Звідки ідея дослідження?

Домашні улюбленці для багатьох людей є джерелом позитивних емоцій. Деякі дослідження підтверджують це, вказуючи, що тварини-компаньйони можуть надавати власникам необхідну соціальну підтримку для того, щоб легше пережити певні кризові ситуації в житті. Суворі карантинні обмеження, які ввели у багатьох країнах після розповсюдження світом COVID-19 і змусили людей ізолюватися вдома, та стрес, спричинений наслідками пандемії, дає змогу вченим детальніше ніж раніше вивчити роль домашніх тварин в емоційній підтримці своїх господарів, а також вплив локдауну на добробут самих тварин. Зрештою, для багатьох із них змінився звичайний розпорядок дня. Так, господарі стали перебувати вдома частіше, вигулювання могли стати рідшими, доступ до ветеринарної допомоги або тренувальних класів обмеженим тощо. Вчені з Університетів Йорка та Лінкольна об'єдналися, щоб дослідити, як пов'язані ментальне здоров'я власників до та після локдауну у Великій Британії зі змінами в добробуті та поведінці їхніх домашніх тварин, включно з собаками, котами, кіньми, рептиліями та рибками.

Як проводили дослідження?

Науковці провели опитування серед дорослого британського населення: як тих, що мали домашніх тварин, так і тих, що ні. Утім, для дослідження використали дані тільки про власників щонайменше одного домашнього улюбленця, яких було 5 323 (89,8 відсотка із загальної кількості опитаних).

Опитуваних просили відповісти про кількість тварин-компаньйонів, яких вони мають, і про відносини між ними. Серед іншого, власники вказували свою згоду (так/ні) із 17 твердженнями, пов'язаними зі змінами поведінки та зовнішності тварин під час першої фази локдауну в Великобританії у 2020 році. Наприклад, «моя тварина виглядає більш розслабленою», «моя тварина виглядає більш знервованою/наляканою» і тому подібне. Учасники також заповнили опитувальники для визначення їхнього ментального здоров'я до, під час та після суворих карантинних обмежень.

Що з'ясували дослідники?

Про зміни у добробуті та поведінці тварин повідомили 67,3 відсотка власників. Люди, які мали гірше ментальне здоров'я до локдауну, відмічали менше негативних змін у стані та поведінці своїх улюбленців. Однак ті, чия психіка розхиталася під час карантину, частіше повідомляли як про позитивні, так і по негативні зміни. Вочевидь, вони стали звертати більше уваги на тварин, ніж раніше, та більше прив'язалися до них.

Близько 10-15 відсотків опитаних повідомили, що їхні тварини стали більш грайливими та енергійними, ще 20-30 відсотків — більш розслабленими, приблизно третина котів та собак частіше стали ходити за власниками. Загалом втричі більше господарів розповіли, що фізичний стан їхніх улюбленців покращився під час карантину, а не погіршився. Також вчені виявили, що більш ніж третина котів, за словами хазяїнів, стали більш ласкавими й приязними. Ймовірно, через те, що люди вдома почали проявляти більше уваги та фізичного контакту до тварин. Водночас собаки, у порівнянні з котами та дрібними ссавцями, частіше проявляли негативні зміни, пов'язані з обмеженням активності та соціальних контактів з іншими.

Автори роблять висновок, що ментальне здоров'я власників має явний, хоча й невеликий вплив на добробут і поведінку їхніх улюбленців. Але враховуючи певні обмеження цієї роботи, наприклад, переважання серед опитаних жінок, необхідно провести детальніші дослідження феномену.