Локальну імунну реакцію назвали чинником синдрому подразненого кишківника

Вчені виявили один з можливих механізмів, що лежать в основі виникнення болю при синдромі подразненого кишківника та схожих розладів, що проявляються болем у животі. Він полягає у виникненні локальної імунної реакції в кишечнику на нешкідливі білки їжі, що схоже на прояв алергічної реакції. Про це зазначається у статті журналу Nature.

Sora Shimazaki / Pexels

Що таке синдром подразненого кишківника?

Синдром подразненого кишківника є доволі поширеним хворобливим станом, від якого страждає до 45 відсотків населення Землі. Розлад характеризується тривалим проявом болю, дискомфорту в животі, діареєю або запорами. Обстеження зазвичай не виявляє органічних причин скарг пацієнта, а оскільки останні можуть посилюватися під час переживань та стресу, то лікарі часто приписують симптоми проявам тривожності або надмірної прискіпливості до нормальних фізіологічних відчуттів. Проте іноді больові відчуття виникають просто після вживання звичайної, навіть здорової їжі, а не внаслідок стресу. У новому дослідженні міжнародна група науковців знайшла можливе пояснення механізму виникнення синдрому подразненого кишківника.

Що досліджували?

Попередні дослідження вказували, що у тканині кишечника пацієнтів з синдромом подразненого кишківника імунні клітини, що звуться тучними, надмірно активні. Результати припускали існування алергії, але тести на алергію це не підтвердили.

Щоб з’ясувати причини цього, вчені провели подальші досліди. Кишкові інфекції іноді є чинниками виникнення синдрому подразненого кишківника, тож науковці заразили лабораторних мишей бактеріями Citrobacter rodentium, які викликають харчові отруєння. Але водночас піддослідним тваринам згодовували яєчний білок овальбумін. Після одужання від отруєння мишам знову згодували овальбумін і це активувало їхні тучні клітини, чого не відбувалося в контрольних тварин, яких не інфікували збудниками.

Чому так сталося?

Під час інфекції імунна система активована на боротьбу з патогенами, але разом із тим вона випадково сприймає білок їжі, а не тільки бактерії, за антиген. Тож в організмі виробляються антитіла до нешкідливого білка, як-от овальбуміну в мишей. При зв’язуванні яєчного протеїну з антитілами на тучних клітинах останні починають виробляти хімічні речовини, які здатні збуджувати нейрони, що знаходяться поруч, приміром, гістамін. А надмірна активація цих нервових клітин кишківника сприймається організмом як біль. Схожу реакцію згодом виявили і в людей з синдромом подразненого кишківника.

Вчені кажуть, реакція схожа на таку при алергії, але відбувається лише місцево. Що пояснює, чому тести крові на алергію у пацієнтів зазвичай негативні. Автори припускають, що їхні результати можуть допомогти у розробленні лікування синдрому подразненого кишківника, можливо, із застосуванням антигістамінних препаратів.