Медицина

Лімфатичні судини виявилися сховищем для ракових клітин

Американські дослідники вияснили, що ракові клітини, які переміщаються лімфатичними судинами, більш схильні утворювати метастази, ніж ті, що розносяться кровоносною системою. Цьому сприяє захоплення клітинами на своїй поверхні мононенасичених жирних кислот, які захищають їх від пошкодження та дають змогу довше жити, відповідно — формувати нові пухлини. Дослідження науковців вийшло в статті журналу Nature.

Вбивча кров

Зазвичай пухлини утворюють віддалені новоутворення в організмі — метастазують — протягом тривалого часу, що вимірюється роками. Однією із причин цьому є те, що значна частина ракових клітин гине під час міграції кровоносними судинами. У попередній роботі дослідники Університету Техаського південно-західного медичного центру припустили, що клітин вбиває оксидативний стрес — процес, під час якого вільні радикали кисню пошкоджують ліпідну оболонку клітин. Тоді залишилося незрозумілим, чому деяким клітинам все-таки вдавалося вижити. Нове дослідження вчених може це пояснити.

Рятівна лімфа

У своєму експерименті група дослідників ввела фарбовані клітини людської меланоми у вени або лімфатичні вузли 520 мишам і відстежила їхнє переміщення тілом гризунів. Дослід показав, що клітини в крові мають вищий рівень оксидативного стресу та смертності, ніж у лімфі. Це підвищує ризик того, що останні спричинять розвиток віддалених пухлин.

Порівняння ракових клітин із крові та лімфи виявило ключову відмінність між ними. Оболонки клітин тих, що розносилися кров’ю, здебільшого складалися із поліненасичених жирних кислот, які більш схильні до пошкодження оксидативним стресом. А мембрани клітин із лімфи мали вищий рівень олеїнової мононенасиченої жирної кислоти. Олеїнова кислота в лімфі розчиняє поліненасичені жири та захищає ракові клітини від окислювального пошкодження.

Нова мішень лікарів

Автори наукової праці кажуть, що відкриття вказує на нову мішень для запобігання розвитку раку в пацієнтів. Окрім розроблення ліків, які могли би руйнувати захисну оболонку ракових клітин, вчені зосередилися ще й на тестуванні на мишах «чізбургерної дієти» із високим вмістом жирів. Вони сподіваються, що це може зберегти вразливу до пошкодження ліпідну оболонку ракових клітин та сповільнити прогресування раку.