Біологія

Легкі кістки допомогли динозаврам стати великими

Дослідники проаналізували губчасту кісткову тканину динозаврів та дійшли висновку, що вона дозволила мати великі розміри цим тваринам. Їхні кістки були легшими, менш щільними, ніж у ссавців, але при цьому міцними. Про це повідомляють автори статті у журналі PLoS One.

Наскільки великими були динозаври?

Наземні динозаври були масивними тваринами, значно більшими за ссавців. Наприклад, знаменитий Tyrannosaurus rex був 12-метровим у довжину, а його масса скаладала 8 тонн. Травоїдний Argentinosaurus із довгою шиєю досягав 30 метрів у довжину і важив 50 тонн. На відміну від ссавців, динозаври відкладали яйця, а не виношували потомство. Це дозволило їм обійти певні біологічні обмеження. Але така будова тіла вимагала виняткових механічних властивостей скелету.

Чим особлива кісткова тканина динозаврів?

Попередні дослідження вивчали міцність кісток динозаврів та їхню біомеханіку. Натомість для нової роботи палеонтологи вирішили проаналізувати будову трабекулярних кісток динозаврів масою від 8 до 23 тонн. Це кістки, що складаються з губчастої тканини.

Поєднавши сканування цієї тканини зі спеціальною обчислювальною технікою під назвою метод скінченних елементів, вчені виявили, що трабекулярні кістки динозаврів організовані інакше, ніж у ссавців. Губчаста тканини динозаврів менш щільна, але при цьому не втрачає своєї міцності. Це істотно знижувало навантаження на скелет та дозволяло тілу розвивати великі розміри.

Дослідники сподіваються, що їхню роботу можна буде застосовувати в розробці дизайну легких та міцних конструкцій для аерокосмічної, будівельної чи транспортної сфери.