Лавові тунелі на Марсі та Місяці дозволять будувати великі бази

Вчені дослідили лавові тунелі на Марсі та Місяці та дійшли висновку, що вони набагато більші за розмірами, ніж такі структури на Землі. Усе через більш слабку дію гравітації. Такі тунелі можуть стати надійним місцем для будування баз, повідомляють дослідники у своїй статті в журналі Earth-Science Reviews.

Що таке лавові тунелі?

Лавові тунелі або лавові трубки — це канали, створені інтенсивним потоком розплавленої породи під час вибуху вулканів. На Землі їх легше за все помітити, коли вони руйнуються, утворюючи довгі сліди на поверхні. Часткові обвали лавових трубок іноді створюють ланцюги, відкриваючи вхід всередину таких структур. Схожі за формою об’єкти знаходяться на Місяці та Марсі, тож вчені припускають наявність лавових тунелів тут з 1960-х років.

Чим такі структури на Марсі та Місяці відрізняються від земних?

Хоча зібрати напряму інформацію про інтер’єр цих структур за межами Землі поки що неможливо, вчені дослідили вигляд їхніх поверхонь та обвалів і порівняли їх з тим, що бачать на нашій планеті. Виявилося, що лавові трубки на Марсі більші за земні у 80 разів, а на Місяці — у 300-700 разів. Таким чином, діаметр трубок на Марсі становить від 40 до 400 метрів, а на Місяці — від 500 до 900 метрів. Для порівняння: найбільші лавові трубки на Землі завширшки приблизно у 40 метрів. Таким чином, всередині лавового тунелю на Місяці легко поміститься невелике місто. Своїми величезними розмірами позаземні лавові трубки завдячують слабшій силі гравітації, а також відмінностям у вулканічній активності.

Людство має плани з відправки пілотованих польотів на Марс та Місяць, а також, у перспективі, на будівництво баз на цих тілах. Якщо побудувати їх всередині лавових тунелів, астронавти отримають захист від метеоритів та радіації. Також, імовірно, всередині таких структур є корисні копалини, які можна буде добувати. Втім, гострі базальтові виступи та нерівність поверхні всередині лавових трубок може стати на заваді такому будівництву.