Куріння чоловіків у дитинстві пов'язали із зайвою вагою у їхніх правнучок

Британські науковці виявили зв'язок між курінням чоловіків у дитячому віці та порушеннями здоров'я у їхніх дітей, внуків та правнуків. Їхній аналіз показує, що якщо чоловік почав курити ще до настання пубертатного віку, його сини, а також онучки та правнучки з більшою ймовірністю матимуть кілька зайвих кілограмів жиру. Якщо асоціація підтвердиться у наступних дослідженнях, це буде одним із перших свідчень передачі впливів середовища крізь покоління, зазначається у статті журналу Scientific Reports.

Королівство повного місяця / Focus Features, 2012

Королівство повного місяця / Focus Features, 2012

Звідки ідея, що наслідки куріння передаються у спадок?

У багатьох народів існує вірування, що за погані вчинки або гріхи несе відповідальність не лише винуватець, але і його нащадки в кількох поколіннях. Можливо, частка правди у цьому є, принаймні у тому, що стосується здоров'я. Декілька досліджень минулих років виявляли зв'язок між впливом шкідливих факторів для здоров'я на молодих людей та здоров'ям їхніх нащадків. Одне з них показало, що якщо чоловіки починали курити у дуже ранньому віці, ще до статевої зрілості, то у їхнього потомства підвищується ризик захворіти на астму, мати погіршену функцію легень або збільшену частку жиру в організмі. Та інші роботи свідчать, що наслідки шкідливих впливів можуть зачіпати не лише дітей, а навіть онуків та правнуків. Подібні результати були отримані й експериментально в дослідах на тваринах, що вказує на епігенетичне успадкування наслідків впливів на організм. Це спонукало вчених Бристольського університету провести власне вивчення явища у людей. Вони хотіли з'ясувати, чи простягається негативний вплив куріння також на кілька поколінь.

Як зіставляли куріння зі станом здоров'я у нащадків?

Дані для свого аналізу науковці взяли з іншого дослідження, яке почали бристольські вчені, зокрема один із авторів нової роботи, кілька десятків років тому. Це Avon Longitudinal Study of Parents and Children — когортне дослідження, яке займається вивченням 14 тисяч дітей, народжених між 1991 та 1992 роками у графстві Ейвон, Велика Британія, та їхніх батьків. Попереднє вивчення цих людей вказало, що якщо чоловік починав курити раніше ніж в 13 років, то його сини мали вищі шанси високого індексу маси тіла у 13, 15, 17 та 24 роки.

Науковці припустили, що подібну схильність до набору ваги мають і внуки, а може, й правнуки ранніх курців. Тож окрім здоров'я самих дітей вчені звертали увагу на відповіді їхніх батьків в опитувальниках, де запитувалося про деталі їхнього дитинства та вік, у якому вони почали курити (якщо починали), а також дані про шкідливі звички їхніх батьків та баб і дідів.

Що помітили серед численних даних науковці?

Дані вказують, що якщо дід по батьківській лінії починав курити до настання пубертатного віку (менш як у 13 років), у його онуків у віці 17 та 24 роки надлишок жиру в організмі складатиме у середньому 3 кілограми, із сильнішим проявом в онучок. Але подібну асоціацію помітили і з ріднею із боку матері. Так, якщо батько діда по материнській лінії починав курити ще в ранньому дитинстві, то у його правнучок спостерігається перевищення частки жиру в організмі у середньому на 5,35 кілограма у віці 17 років і 6,10 кілограма — у 24 роки.

Автори поки що не мають однозначного пояснення результатам, виявлених у їхній роботі, та результатам їхніх колег у подібних дослідженнях. Вони припускають, що негативні наслідки у другому й третьому поколінні спричиняються змінами в роботі ДНК. Можливо, що діти ранніх курців мають особливості, які не генетично передаються їхнім власним дітям, проявляючись у схильності до зайвої ваги. Утім, не виключено, що у тих, хто дуже рано починає курити, вже є спадкова схильність до ожиріння або ж зв'язок обумовлений взаємодією інших факторів. Зрештою, виникнення ожиріння пояснюють як особливостями генетики, так і чинниками середовища та іншими. Тож науковці стверджують, що феномен вартий подальших вивчень, які б запропонували надійніші пояснення спостереженню та перевірили їхні результати.