Коронавірус.Коротко — 9 грудня

Навіть невелика кількість антитіл може захистити від COVID-19

Дослідження американських вчених на мавпах показало, що для захисту від коронавірусної інфекції може бути достатнім і невеликий рівень антитіл. Воно також показало, що сприяти імунітету проти COVID-19 можуть також Т-клітини, пишуть дослідники у журналі Nature.

Щоб з’ясувати, яким чином забезпечується імунний захист від COVID-19, вчені з Гарвардської медичної школи провели дослідження на макаках резус (Macaca mulatta). У процесі науковці виділили антитіла від мавп, які одужували від COVID-19, та ввели їх здоровим неінфікованим тваринам. Це призвело до активації їхньої імунної системи, включно з імунними клітинами природними кілерами, навіть за відносно невеликої кількості введених антитіл. Та все ж вищі дози антитіл забезпечували кращий захист. Коли вчені знизили у мавп, що одужують, рівні CD8+ T-клітин, то їхній імунітет до повторного зараження знизився. Це наводить на думку, що ці імунні клітини також відіграють важливу роль у забезпеченні імунітету до коронавірусу.

З’явилися офіційні результати випробування вакцини від AstraZeneca

Вакцина від Оксфордського університету та фармацевтичної компанії AstraZeneca стала першою, чиї результати випробування в рамках третьої фази клінічних досліджень оприлюднили в науковому журналі. Згідно зі статтею в журналі The Lancet, вакцина є безпечною для використання, а її ефективність складає близько 70 відсотків.

Дослідники протестували різні варіанти щеплення. В одному з них піддослідним давали дві однакові дози вакцини з інтервалом в один місяць. У цьому разі ефективність щеплення склало близько 62 відсотків. Однак за умови першого щеплення вакциною з меншою дозою ефективність щеплення вже зростала до 90 відсотків. Вчені наразі не змогли пояснити, чому нижча початкова доза призводить до кращої дієвості та наголошують на необхідності додаткових досліджень. Загалом, розробники оцінили ефективність вакцини в 70,4 відсотка. Протягом дослідження серйозні побічні ефекти виникли у 168 учасників із 74 341: 84 з них отримали щеплення вакциною, а 91 — плацебо. Вчені кажуть, безпосередньо зі щепленням можуть бути пов’язані три випадки — один в експериментальній групі, один в контрольній та один з групи, яка невідомо яке лікування отримувала.

Водночас автори наголошують, що їхні результати є попередніми та потребують подальшої перевірки. Одним із обмежень дослідження є також нерівномірність у вибірці, в якій було суттєво менше людей віком від 55 років та більше жінок, ніж чоловіків.

Навіть всупереч меншої ефективності “оксфордської вакцини” багато вчених покладають на неї надії. Її вартість, ймовірно, буде дешевшою за ефективніші аналоги — близько 2-3 доларів. До того ж її не потрібно зберігати за дуже низьких температур, як РНК-вакцини, одна з яких має зберігатися за температури -70 градусів Цельсія.

Вакцина проти коронавірусу від Pfizer починає працювати вже через десять днів

Вакцина проти коронавірусу від фармацевтичних компаній Pfizer та BioNTech починає захищати організм вже через 10 днів після щеплення, йдеться у документі, яке Американське управління з продовольства та медикаментів (FDA) оприлюднило 8 грудня.

FDA детально вивчило результати третьої фази клінічних випробувань вакцини, у якій взяли участь понад 44 тисячі добровольців зі Сполучених Штатів Америки, Бразилії, Аргентини, Німеччини та Туреччини. Піддослідні отримали дві ін’єкції з інтервалом в 21 день, при чому половина з них отримала справжню вакцину, інша ж — плацебо. Аналіз показав, що приблизно через 10 днів після першої дози в експериментальній групі було суттєво менше нових інфікованих COVID-19, ніж у контрольній групі. Загалом ефективність одноразового щеплення сягає близько 52 відсотків, а дворазової імунізації — 95 відсотків.

Вакцина наразі визнана безпечною, але в документі описані випадки шести смертей піддослідних. Двоє з них отримували вакцину, а четверо — плацебо, всі вони мали хронічні захворювання, а половина учасників мала більш як 55 років. Що стосується побічних ефектів, то зазвичай вони полягали у болючості в місці ін’єкції, втоми, головних та м’язових болей, ознобу, болю в суглобах та підвищеної температури тіла. Однак ці явища частіше спостерігалися після другої дози вакцини.

Документ підготовлений до засідання FDA, яке має відбутися 10 грудня. Під час нього розглядатиметься питання надання дозволу на масове використання в США вакцини Pfizer/BioNTech.