Коронавірус.Коротко - 26 жовтня

Відкрито новий механізм проникнення SARS-CoV-2 до клітин

Науковці з Гельсінського та Мюнхенського технічного університетів з’ясували, що новий коронавірус може використовувати для проникнення в клітини рецептор нейропілін-1. Про це написали вчені у статті журналу Science.

Рецептори нейропілін-1, з якими зв’язується SARS-CoV-2, відносно у великій кількості поширені на поверхні клітин носової порожнини. На думку авторів, це може пояснити, чому COVID-19 є настільки заразним, оскільки при вдихові навіть найменшої кількості краплин із SARS-CoV-2 вірус має можливість інфікувати людей через носову порожнину.

Раніше вчені виявили, що основним шляхом зараження клітин для SARS-CoV-2, як і коронавірусу SARS-CoV, що спричинив епідемію у 2003 році, є зв’язування з рецепторами АСЕ2. Однак це не пояснювало, чому SARS-CoV-2 має значно кращу здатність поширення.

Вчені побоюються, що вакцини від COVID-19 можуть збільшити сприйнятливість до ВІЛ

Четверо вчених у статті журналу The Lancet висловили свої побоювання щодо можливості деяких потенційних вакцин проти коронавірусної інфекції, які зараз проходять випробування на людях у різних країнах, збільшувати сприйнятливість до зараження ВІЛ.

Занепокоєння вчених пов’язане з вакцинами, які використовують для перенесення гену поверхневого білка SARS-CoV-2 нешкідливий аденовірус серотипу 5 (Ad5). Автори статті у свій час проводили дослідження потенційної вакцини проти ВІЛ і в процесі з’ясувалося, що чоловіки, які заразилися Ad5 до вакцинації, мають підвищений ризик заразитися ВІЛ.

Водночас деякі вчені назвали спірними такі висновки, а компанії, які використовують аденовірусний вектор у своїх вакцинах від COVID-19, заявили, що усвідомлюють проблему та вжили всіх необхідних заходів безпеки. Вони наголошують, що уникнення використання вакцин з Ad5 може бути не кращим рішенням, особливо якщо вони виявляться найефективнішими.

Навіть короткі часті контакти з хворими на COVID-19 є небезпечними

Контактування із зараженими вірусом SARS-CoV-2 навіть протягом хвилини або менше може призвести до інфікування COVID-19, згідно зі звітом американського Центру контролю та профілактики захворювань (CDC).

Близькими контактами з хворими на COVID-19 зазвичай вважають такі, що тривають близько 15 хвилин, але у звіті описаний випадок зараження коронавірусною інфекцією тюремного наглядача, який ніколи не знаходився поруч з інфікованими довше хвилини. Під час свого восьмигодинного чергування чоловік мав 22 короткочасні контакти тривалістю 10-60 секунд із зараженими ув’язненими, що в сумі дорівнює приблизно 17 хвилинам.

Автори звіту наголошують, що служби охорони здоров’я повинні враховувати ризик зараження коронавірусною інфекцією через сукупний час контакту з інфікованими в умовах, коли уникнути такої взаємодії неможливо, як-от у виправних закладах.

Ефективність переливання плазми для лікування COVID-19 може бути переоціненою

Переливання плазми людей, що одужали від коронавірусної інфекції, не знизило важкість перебігу та кількість смертей від COVID-19, пишуть індійські вчені у журналі BMJ, і все ж не відкидають можливий ефект такого лікування.

Висновки науковці отримали у процесі дослідження, у якому взяли участь 426 пацієнтів з COVID-19 у 39 лікарнях Індії. Половина з учасників отримала дві дози плазми крові від людей, що вже одужали від коронавірусної інфекції, протягом 24 годин. Вчені зазначають, що це не сприяло зменшенню прогресування хвороби або зниженню смертності в подальші 28 днів.

Водночас представник Національної служби охорони здоров’я Великобританії наголосив, що вони використовують для переливання плазму, в якій рівень антитіл до SARS-CoV-2 у 6-10 разів вищий, ніж у плазмі, що використали в індійському дослідженні.

Автори роботи заявляють, що додаткові дослідження із використанням плазми з високою концентрацією антитіл допоможуть краще прояснити ефективність методу. Він ґрунтується на тому, що у крові людей вже міститься велика кількість антитіл до вірусу, тож переливання її плазми хворим може прискорити одужання та допомогти уникнути ускладнень.