Біологія
Біологія

Комп’ютерний код та звичайний текст обробляються мозком по-різному

Американські нейробіологи з’ясували, що читання комп’ютерного коду активізує багатозадачну нейромережу мозку, а не центри оброблення мови чи виконання математичних задач, про що говорять популярні гіпотези. Результати дослідження описані в статті журналу eLife.

NAUKA.UA

Звідки взялася ідея дослідження?

Люди мають унікальну здібність освоювати нові когнітивні навички, приміром, читати, писати, розв’язувати складні математичні задачі, орієнтуватися по мапах та мислити науково. Зовсім недавно список поповнився ще й комп’ютерним програмуванням. Але як наш мозок пристосувався до такої роботи? Одна з гіпотез каже, що в програмуванні залучені ті ж ділянки мозку, що й при обчисленнях. Тому вважають, щоб бути хорошим програмістом, потрібно добре знати математику. Інша гіпотеза пов’язує кодинг більше з мовними навичками, оскільки програмістові потрібно вивчити нові символи, терміни та вміти їх подати так, щоб було зрозуміло іншим. Тому дослідники з Массачусетського технологічного інституту та Університету Тафтса вирішили перевірити, чи активізуватиметься мозок під час читання комп’ютерного коду таким самим чином, як і при діяльності, пов’язаній з мовою.

Як це перевіряли?

До дослідів науковці залучили 25 програмістів, які в середньому займалися програмуванням протягом шести років. Їхній мозок сканували в апараті функціональної магнітно-резонансної томографії (фМРТ) у той час, як їм показували фрагменти коду та просили передбачити, яку дію останній виконує.

Вчені обрали дві мови програмування, які відомі своєю читабельністю — Python та ScratchJr. Останній є візуальною мовою програмування, створеною для дітей віком 5-8 років.

Як мозок читає код?

Всупереч очікуванням, науковці помітили слабку або взагалі ніяку активність в ділянках мозку, залучених в мовних навичках. Натомість читання програмного коду активувало багатозадачну нейромережу (multiple demand network), яка залучена в той час, коли нам потрібно утримувати в голові різну інформацію одночасно. Вона відповідає за наше вміння виконувати різноманітні розумові завдання.

Деякі попередні дослідження показували, що під час виконання логічних та математичних задач активується переважно ділянка багатозадачної мережі в лівій півкулі головного мозку, а завдання на просторову навігацію — активують більше праву півкулю. Однак із комп’ютерним кодом все інакше: його читання активує область нейромережі в обох половинах мозку. Автори зазначають, що таким чином відкинули гіпотезу про залучення однакових ділянок мозку під час кодування та виконання математичних задач. Однак вони не виключають, що під час вивчення мови програмування мозок справді може активувати “мовні” регіони, а спеціалізація в багатозадачній мережі може з’явитися при набутті більшого досвіду в програмуванні.