Астрономія

Комплекс ALMA побачив протозіркові відтоки поблизу центру Чумацького Шляху

Дослідники проаналізували масивні молекулярні хмари у Центральній молекулярній зоні нашої галактики за допомогою комплексу радіотелескопів ALMA та зафіксували 43 протозіркових відтоки. Маси та склад цих відтоків описані у журналі Astrophysical Journal.

Центральна частина галактики. NASA, CXC, Nanjing Univ., P. Zhou et al, NSF, NRAO, VLA

Які процеси відбуваються у Центральній молекулярній зоні?

Центральна молекулярна зона Чумацького Шляху — це регіон у радіусі 500 парсек (більше 1500 світлових років) від центру галактики. Формування зірок тут лишається суперечливою темою. Не дивлячись на те, що у цьому регіоні багато газу із високою густиною, Центральна молекулярна зона демонструє приблизно в 10 разів менш ефективне утворення зірок, ніж молекулярні хмари в інших частинах галактики. Цьому заважає сильна турбулентність, яка не дає хмарам стискатися, та сильні магнітні поля, які можуть утримувати газ від самогравітаційного колапсу. Попередні дослідження виявили сотні щільних ядер розмірами приблизно у дві тисячі астрономічних одиниць у трьох хмарах Центральної молекулярної зони, тож астрономи припускали, що ці ділянки утворять зоряні асоціації, які містять менше 20 зірок високої маси і мають розмір у 5–10 парсек. Однак незрозуміло, чи вже знаходяться у цих ядрах протозірки.

Що аналізували астрономи?

Дослідники використали комплекс радіотелескопів ALMA, щоб вивчити ядра у чотирьох масивних молекулярних хмарах Центральної молекулярної зони. Вони використали шість молекул, щоб відстежити протозіркові відтоки у ядрах: оксид сірки, оксид кремнію, метанол, формальдегід, цианоацетилен та ізоціанову кислоту. Ці сполуки вказали на поширення відтоків у середовищі. У результаті астрономи зафіксували 43 протозіркових відтоки у трьох молекулярних хмарах.

Зафіксовані протозіркові відтоки з умовними кольорами. Червоним позначений газ, спрямований від спостерігача, а блакитним — на спостерігача. ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), Lu et al.

Що це означає?

Дослідження демонструє, що, хоча газ у Центральній молекулярній зоні виявляє надзвичайні фізико-хімічні властивості у масштабах парсеків, на менших масштабах (до 0,1 парсека) він починає проявляти інші властивості. Тобто, всупереч попереднім припущенням, тут можливе формування зірок. На основі виявлених ознак зореутворення астрономи припускають, що частка ядер протозірок в цих хмарах може складати до 5%. Зореутворення триває тут недовго, до одного мільярда років, що вказує на дуже ранню фазу еволюції трьох хмар. Деякі з виявлених відтоків мають невеликі маси (до 0,1 маси Сонця) і пов'язані з ядрами низької маси (до 0,5 маси Сонця). Таким чином, тут формуються зірки як з низькою, так і з високою масами одночасно.