Медицина

Комбінована імунотерапія раку показала високу ефективність на мишах

Німецькі дослідники описали можливий спосіб підвищення ефективності лікування раку інгібіторами імунних контрольних точок. Як показує їхнє дослідження на мишах, опубліковане в журналі Nature Communications, попереднє використання вакцини проти раку дозволяє покращити дієвість інгібіторів з 20 до 75 відсотків.

National Cancer Institute / Unsplash

Яка потреба в нових рішеннях?

Організм людини має свої природні пристосування імунітету для того, щоб боротися з патологічними клітинами. Вони працюють дуже точно, але іноді дають збій та не помічають ракові клітини, які вже сформували цілі пухлини. Раніше у такому разі пацієнтам пропонували переважно хірургічне лікування, хімієтерапію або променеву, але останніми роками дедалі частіше застосовують також імунотерапію. Її особливість у тому, що, на відміну від попередніх методів, які вражають здорові й хворі клітини однаково, вона дає поштовх імунній системі на краще виявлення та знищення саме ракових клітин. Одним із її типів є застосування інгібіторів контрольних імунних точок. Вона показала високу дієвість при деяких формах раку, наприклад, меланомі, але вона працює лише близько у 20 відсотків пацієнтів. Але група вчених Констанцького університету у своїй новій роботі зазначають, що знайшли спосіб підвищити ефективність імунотерапевтичного підходу.

Що пропонують вчені?

Автори кажуть, що причина, через яку інгібування контрольних точок не спрацьовує у багатьох пацієнтів, у тому, що імунній системі потрібно самій ініціювати реакцію на ракові клітини, яку ліки можуть посилити. Але якщо вона зовсім не розпізнає пухлини як чужорідні, то інгібітори контрольних точок не матимуть імунних клітин для активації в ролі відправного пункту. Тому науковці припустили, що спершу необхідно імунну систему хворого познайомити та налаштувати проти ракових клітин, подібно до того, що роблять звичайні вакцини.

Відтак вчені створили вакцину проти раку на основі мікрочастинок, розміром в 1 мікрометр. Всередині них помістили молекулу Riboxxim, яка активує Т-клітини на боротьбу з раком, а також пухлинний білок, на який необхідно націлити імунітет.

Яка ефективність підходу?

Вакцину випробували у різних варіаціях з включенням білків раку простати, молочної залози та меланоми. Досліди на мишах показали, що вона викликає сильну імунну відповідь, яка пригнічує розвиток пухлин, виявляється навіть через вісім тижнів і при введенні низької дози.

Однак через природне пригнічення імунної реакції організму вже через 30 днів після вакцинації у тварин почали повертатися пухлини. Подальші експерименти вказали, що цього можна уникнути, якщо комбінувати вакцинацію з інгібіторами імунних контрольних точок. Такий підхід призвів до підвищення ефективності лікування: від раку вдалося вилікувати 75 відсотків мишей.

Це обнадійливі результати, але поки що вони проведені на мишах. Це означає, що наразі немає гарантій, що лікування спрацює так само на людях. Утім, перший етап тестування комбінованої терапії на людях уже розпочався.

Раніше ми писали, що вакцина проти раку мозку від інших німецьких науковців продемонструвала успішні результати у першому дослідженні на людях.