Палеонтологія

Комахи навчилися маскуватися під лишайники ще у юрському періоді

Xiaoran Zuo, Hui Fang et al. / eLife, 2020

Китайські вчені знайшли найдавніші свідчення маскування комах під лишайник. Розгалужені візерунки на крилах двох нових видів сітчастокрилих повторюють розгалуження деяких видів листуватих лишайників. Такий механізм мімікрії існував у юрському періоді 165 мільйонів років тому і вже тоді був ефективним. Про це повідомляють автори статті у журналі eLife.

Що таке мімікрія?

Сучасні комахи застосовують мімікрію, імітуючи зовнішній вигляд інших об’єктів свого середовища, щоб сховатися від хижаків. Наприклад, справжні коники та метелики імітують листя, паличники нагадують гілочки, а орхідейні богомоли схожі на квітки орхідей. Ці та інші випадки показують, що такі види мімікрії, коли комахи дуже схожі на відповідний фон, є високоефективними. Це вказує на складність екологічних взаємозв'язків між комахами-імітаторами та їхніми імітаційними моделями. Коли і як комахи вперше сформували таку стратегію виживання, незрозуміло. Деякі сучасні види комах імітують лишайники, але ще донедавна приклади такого пристосування були відсутні в копалинах.

Що знайшли вчені?

Китайські палеонтологи дослідили відкладення юрського періоду на північному сході Китаю. Серед скам’янілостей вони знайшли два нових види сітчастокрилих Lichenipolystoechotes, що нагадують листуваті лишайники, які існували у той час. Детальне вивчення обох видів сітчастокрилих та рослин під мікроскопом виявило майже ідеальний збіг у їхньому зовнішньому вигляді. Структури розгалуження на крилах комах відповідають зразкам розгалуження лишайників. Коли ці сітчастокрилі відпочивали у середовищі, багатому лишайниками, їхній зовнішній вигляд ховав їх від хижаків.

Отже, мікро-екосистема, що складається з лишайників та комах, існувала ще 165 мільйонів років тому. Це доповнює сучасне розуміння взаємодії між комахами та їхнім оточенням у мезозойську еру.