Астрономія

Китайські астрономи виявили 11 нових змінних зірок

Зоряне скупчення Мессьє 38 або NGC 1912. Ole Nielsen / Wikimedia Commons

У розсіяному скупченні Мессьє 38 в сузір’ї Візничого знайшли 11 нових зірок змінного блиску. 6 зірок типу Гамми Золотої Риби, 3 подвійні, змінну типу Дельта Щита й тісну подвійну зоряну систему помітили в Синьзянській астрономічній обсерваторії. Препринт результатів дослідження опублікований на arXiv.

Які зірки знайшли астрономи?

Окрім 13 раніше відомих змінних зі скупчення Мессьє 38, у поле зору телескопа NOWT потрапило 11 нових зірок зі змінним блиском. Періоди зміни блиску цих зірок лежать у діапазоні від 0,11 до 2,56 доби. Найбільше зафіксували зірок типу Гамма Золотої Риби. Це молоді зірки з головної послідовності, які змінюють свій блиск через нерадіальні коливання поверхні(внаслідок періодичних змін форми зорі). Проте в належності двох із них до скупчення Мессьє 38 астрономи поки сумніваються. Ще одна зі знайдених зірок належить до типу Дельта Щита — гарячих короткоперіодичних змінних, блиск яких змінюється вдвічі. Також виявили три подвійні зоряні системи, тобто гравітаційно пов’язані між собою зірки та навіть одну тісну подвійну систему, зорі якої через малу відстань між ними можуть обмінюватися масою.

Де їх помітили?

Зоряні скупчення є найзручнішими об’єктами для вивчення зоряної еволюції, оскільки являють собою сукупність зірок із подібними характеристиками: віком, відстанню до них і хімічним складом. Розсіяне скупчення Мессьє 38 або NGC 1912, де і знайшли зірки, розташовується на відстані 4200 світлових років від Землі в сузір’ї Візничого. Це найменш яскраве з трьох скупчень цього сузір’я. Щоби знайти зорі, вчені використовували метод неконтрольованого фотометричного визначення належності до зоряних скупчень (Unsupervised Photometric Membership Assignment in Stellar Clusters, UPMASK) і понад 3600 знімків супутника Європейського космічного агентства Gaia.