Кількість малярійних плазмодіїв у комарі залежить від часу його кусання

Швейцарські вчені з’ясували, що комарі, які кусають інфіковану малярією жертву першими, врешті мають менше малярійних плазмодіїв у травному тракті, ніж ті, хто вкусив її пізніше. Висновки отримані після дослідів на тваринах, під час яких комарам надавали тригодинне часове вікно для кусання заражених малярійним плазмодієм канарок. Дослідження опубліковане у журналі Proceedings of the Royal Society B.

Як поширюється малярія?

Малярія є важким захворювання, яке спричиняють мікроскопічні паразити плазмодії (Plasmodium). Захворювання проявляється в основному високою температурою та нудотою, але в деяких випадках його протікання може бути настільки важким, що призводить до смерті. Лише у 2018 році від малярії загинуло близько 400 тисяч людей у всьому світі. Поширення хвороби відбувається через укуси комарів, коли ті випивають кров інфікованої людини, а потім кусають здорову. Але вчені припускають, що не всі укуси комарів з однаковою ймовірністю несуть загрозу зараження. Аби перевірити здогадки науковці з Лозаннського університету провели досліди на тваринах.

Як вивчали малярійних комарів?

Вивчення проводили на заражених малярією канарках (Serinus canaria), чиї ноги піддавали укусам ста особин звичайних комарів-пискунів (Culex pipiens) протягом трьох годин. Цей вид комарів хоч і зустрічається по всьому світу, але малярію передає лише поміж тваринами, зазвичай птахами.

Кожен раз після того, як комаха насмокталася крові канарки, вчені забирали її та заморожували в рідкому азоті або ізолювали живою на тиждень. Відтак травний тракт кожного комара досліджували, щоб вирахувати кількість плазмодіїв. А ось птахів, кажуть вчені, вилікували та помістили у великий, комфортний для них вольєр.

Які висновки зробили?

Кількість паразитів у травних трактах заморожених комарів виявилася приблизно однаковою для всіх комах. Не важливо, коли саме протягом тригодинної сесії комарі вкусили заражених канарок, вони проковтували таку ж кількість плазмодіїв. Однак дослідження комарів, які провели тиждень ізольованими, виявило вже значні відмінності між ними. Ті комарі, які кусали птахів ближче до кінця тригодинного вікна, мали набагато більше яєць паразитів, ніж ті комахи, що прийнялися харчуватися раніше. Це означає, що “пізні” комарі можуть бути вагомішими поширювачами малярії.

Вчені поки що не знають, чим це можна пояснити. Але припускають, що у травному тракті цих комах складаються сприятливіші для розмноження плазмодія умови. Можливо, що імунна система жертв після укусу комарів виділяє речовини, які допомагають плазмодіям в крові. Тоді кожен наступний комар всмоктує вже цих “активованих” плазмодіїв із кращою виживаністю та здатністю до розмноження.

Хоча поки що дослідження стосується лише птахів, вчені припускають, що схожий процес може відбуватися і у випадку людської малярії. Ось чому вони наголошують на необхідності контролю комарів для зниження числа укусів на людину, які можуть допомагати наступним комарам ставати суперпоширювачами.

Раніше науковці писали, що малярійні плазмодії змінюють активність своїх генів в організмі людей, щоб переживати сезон посухи, коли кількість комарів є низькою.