Екологія

Кількість чужорідних видів зросте на 36 відсотків до 2050 року

Риба царьок, природно властива водоймам Північної Америки, поширилася на значній території Європи. Tino Strauss / Wikimedia Commons

Кількість чужорідних видів у світі, особливо членистоногих та птахів, зросте на 36 відсотків до 2050 року, у порівнянні з 2005 роком. Такі висновки отримала міжнародна група науковців з використанням комп’ютерної моделі, яка врахувала дані про потенційні чужорідні види та історичні відомості про біологічні інвазії. Дослідження науковців опубліковане у журналі Global Change Biology.

Хто такі чужорідні види?

Чужорідними називаються нетипові для певної місцевості види тварин чи рослин. Вони можуть заподіювати значної шкоди екосистемам, в які вносяться, витісняючи місцеві види та інколи призводячи до їхнього вимирання. Тоді їх називають інвазійними. Головною причиною ширення чужорідних видів вважають людську діяльність. Останні дані, що стосуються кількості чужинців, отримані 2005 року. Тоді їх нарахували понад 35 тисяч видів. Зараз вчені використали цю інформацію, щоб побудувати математичну модель для передбачення майбутнього розповсюдження видів за умови сучасних тенденцій.

Де зростатиме кількість чужинців?

Відповідно до аналізу результатів, кількість чужорідних видів у всьому світі зросте на 36 відсотків до 2050 року, у порівнянні з 2005 роком. Проте регіони постраждають не рівномірно. Вчені припускають, що “гарячою точкою” стане Європа. Тут кількість чужорідних видів збільшиться на 2 500, що рівнозначно приблизно 64 відсоткам за 45-річний період.

Трохи менший наплив видів передбачається у помірних широтах Азії, Північної та Південної Америки. Відносно найменше зростання нетипових видів очікується в Австралії.

Які види найбільше поширюватимуться?

Вчені передбачають чи не найбільше зростання кількості чужорідних членистоногих, особливо комах, павукоподібних та ракоподібних. У помірних широтах Азії їхня кількість може збільшитися на 120 відсотків, побоюються науковці. Крім того, нові види прибуватимуть дедалі швидше, принаймні це стосується деяких груп тварин. Глобально, кількість нетипових членистоногих та птахів до 2050 року зростатиме швидше, ніж це було у 1960-2005 роках. У Європі, ймовірно, збільшаться темпи прибуття рослин і тварин у всіх групах, окрім ссавців.

Причин сподіватися на можливе сповільнення темпів немає, вважають автори дослідження. Оскільки у найближчі десятиліття очікують зростання глобальної торгівлі та кількості транспорту, це дасть змогу багатьом видам поширитися на нові для них місця як пасажири.

Люди можуть допомагати ширитися чужорідним та, зокрема, інвазійним видам багатьма шляхами. Інколи ми робимо це навіть не усвідомлюючи, а в інших випадках - цілеспрямовано. Чому інвазійні види є однією з головних причин зниження глобального біорізноманіття і що робити, аби завадити цьому - читайте у нашому матеріалі про біологічні інвазії.