Медицина

Капсули зі стовбуровими клітинами загоїли серцеві рани

Дослідники з Університету Райса розробили капсули зі стовбуровими клітинами для імплантації в серце, які допомагають йому відновитися після інфаркту. Дослід показав, що клітини всередині капсул виділяють фактори загоювання, які забезпечують швидше відновлення серцевого м’яза та зменшує розмір рубців. Відповідна стаття вчених вийшла в журналі Biomaterials Science.

Серцевий напад, або інфаркт міокарда, є однією з основних причин смерті у світі. Його підступність у тому, що він спричиняє пошкодження серцевого м’яза, на місці якого утворюються рубці. Це зі свого боку призводить до погіршення його функціонування і, як наслідок, може призвести до нових серцевих нападів. Одним із перспективних способів лікування, що його зараз активно вивчають, є трансплантація стовбурових клітин. Але їхня проблема в тому, що імунна система хворого розпізнає в них чужорідні об’єкти та позбувається їх. У новому дослідженні американські науковці знайшли спосіб захистити клітини.

Рятівна капсула

Вчені розробили альгінатні гідрогелеві капсули, розміром 1,5 міліметра, у які помістили приблизно по 30 тисяч мезенхімальних стовбурових клітин (МСК). Цей гідрогель виготовляють із бурих водоростей і він є біосумісним матеріалом, тобто не викликає побічних реакцій при вбудовуванні в організм, тож науковці сподівалися, що завдяки цьому стовбурові клітини зможуть безпечно перетворитися на серцеві.

Під час досліду вчені імплантували капсули мишам у серце, поблизу місця пошкодження. Через чотири тижні виявилося, що МСК так і не перетворилися на серцеві, але від цього гірше не стало. У цих мишей серця відновилися у 2,5 рази ефективніше, ніж у тих, яким імплантували незахищені стовбурові клітини.

Що сталося?

Імунна система не розпізнає гідрогель як чужорідну речовину, отже не атакує його. Через це мезенхімальні стовбурові клітини можуть деякий час жити всередині нього. Але цей дослід показав, що вони також виробляють фактори регенерації, які легко проникають через пористу структуру гідрогелю в серце та стимулюють загоєння пошкоджень.

Автори експерименту називають результати багатообіцяльними, тому що такі мезенхімальні стовбурові клітини та гідрогелі вже використовуються для лікування пацієнтів з іншими захворюваннями.

Раніше ми писали про те, як завдяки гідрогелю вчені успішно трансплантували клітини сітківки в очі сліпим мишам та цим відновили їм зір.