Медицина

Кампілобактеріоз запідозрили у передаванні статевим шляхом

Дослідження американських та данських вчених дає змогу припустити, що інфікування бактеріями Campylobacter, які призводять до харчового отруєння, може відбуватися статевим шляхом. Результати вивчення, проведеного на основі даних про чоловіків, що мали секс з іншими чоловіками, опубліковані в журналі Emerging Infectious Diseases.

Мікроскопічне зображення бактерій Campylobacter. De Wood / Wikimedia Commons

Що це за бактерії й отруєння?

Харчове отруєння — це досить поширене захворювання, з яким хоча б раз у житті стикався, мабуть, кожен. Найчастіше воно викликане зараженням бактеріями роду Campylobacter. Таку інфекцію називають кампілобактеріозом і її головними проявами є діарея, біль у животі, жар, головний біль, нудота та блювання. Здебільшого захворювання проходить самостійно протягом кількох днів, але завдає значного дискомфорту, а в рідкісних випадках може становити загрозу для життя ослаблених людей. Основними резервуарами кампілобактеріозу є тварини: свійська та дика птиця, домашні улюбленці та худоба. Саме тому лікарі рекомендують уникати вживання недостатньо термічно обробленого м'яса та сирого молока, а також мити руки після контакту з тваринами. Але водночас багато випадків зараження бактеріями Campylobacter не можуть бути поясненими передачею збудників від тварин. Раніше були повідомлення про спалахи інфекції серед чоловіків, що мали секс із іншими чоловіками, але кампілобактеріоз не відносили до хвороби, що може передаватися статевим шляхом. Тому дослідники з Оклахомського університету та Університету Копенгагену вирішити дослідити, чи можуть бути пов'язані з кишковою інфекцією статеві контакти.

Як це вивчали?

Пошук відповідей вчені здійснили серед дорослого населення Данії, позаяк у цій країні більшість інфекційних захворювань реєструються національним інститутом охорони здоров'я. Науковці переглянули інформацію за останні дев'ять років, звертаючи увагу на чоловіків, старших за 18 років, які проживають у Данії. Так вони визначили 4 186 чоловіків, які хоча б раз набули інфекційної хвороби через секс із іншим чоловіком. Особливо звертали увагу на захворюваність кишковою інфекцією, викликаною патогенами Campylobacter, Salmonella (передається переважно через їжу) та Shigella (може передаватися як через їжу, так і через статевий контакт). Дані про цих людей порівнювали з трьома-п'ятьма чоловіками того ж віку та місця проживання, які відігравали роль контрольної групи.

Якого висновку дійшли вчені?

Згідно з розрахунками, чоловіки, що мали статевий контакт із іншим чоловіком, мали в 14 разів вищий ризик захворіти на кампілобактеріоз, ніж люди з контрольної групи. При цьому для інфікування бактерією Salmonella такого ж зв'язку не виявили. Із цього науковці зробили висновок про високу ймовірність того, що Campylobacter може передаватися статевим шляхом.

Із цього дослідження вчені не могли з'ясувати, яким чином секс сприяє поширенню інфекції. Однак вони припускають, що це може відбуватися через анально-оральний контакт або іншу активність, під час якої навіть невелика кількість калової речовини із бактеріями може опинитися поблизу рота іншої людини. Результати можуть частково пояснити, чому в деяких країнах чоловіки частіше хворіють на кампілобактеріоз, ніж жінки, і чому інфекцію частіше виявляють серед молодого дорослого населення.