Ізотопи хлору довели причетність протоземлі до утворення Місяця

Зіткнення протоземлі з іншою планетою в уяві художника / Wikimedia Commons

Аналіз грунту, привезеного 45 років тому астронавтами космічної програми "Аполлон", вказав на присутність важких ізотопів хлору в місячних породах. Така велика його концентрація у порівнянні із Землею свідчить про утворення Місяця в результаті зіткнення протоземлі з планетою розміром з Марс більше 4 мільярдів років тому. Дослідження опубліковане в журналі Proceedings of the National Academy of Sciences.

Як зіткнення планет могло утворити Місяць?

Згідно з моделлю ударного формування Місяця, близько 4,5 мільярдів років тому, невдовзі після формування Землі, вона зіткнулася з іншим тілом розміром з Марс. Удар відбувся не по центру, а під кутом. У результаті більша частина речовини об'єкта, який вдарився, а також матеріал протоземної мантії потрапили на навколоземну орбіту. З цих уламків утворився Місяць. Доказом цієї теорії "гігантського зіткнення" можуть стати спільні з Землею хімічні елементи. Однак наразі серед таких елементів вчені виділили лише ізотопи кисню та цинку. Тому команда вчених під керівництвом NASA ще раз дослідила зразки місячного ґрунту, привезені на Землю астронавтами програми "Аполлон", зосередивши увагу на кількості та типі хлору в породах.

Які докази знайшли вчені?

Дослідники виявили, що на Місяці присутня більш висока концентрація важких ізотопів хлору в порівнянні із Землею, на якій легких ізотопів більше. Вчені припускають, що два тіла, які в результаті зіткнення утворили Місяць, містили в своєму складі суміш цих ізотопів, але її змінив гравітаційний вплив Землі. У міру того, як космічні тіла продовжували приймати нову форму після зіткнення, Земля притягувала більш легкий хлор до себе, залишаючи важкі ізотопи хлору на Місяці. Вчені не знайшли свідчень про більш пізню подію, яка могла б викликати втрату нашим супутником легких ізотопів хлору.