InSight очистився від пилу і зафіксував півторагодинний марсотрус

Місія InSight відсвяткувала свою тисячну сонячну добу на Марсі і принесла дані про півторагодинний марсотрус 18 вересня, магнітуду якого оцінили у 4,2. Як повідомляє лабораторія реактивного руху NASA, магнітуда цього марсотрусу б'є попередній рекорд місії 2019 року — тоді планету «трусило» з магнітудою 3,7.

Це мозаїка, складена з 14 знімків — друге селфі апарата InSight на Марсі. NASA / JPL-Caltech

Як трусить Червону планету?

Перші спроби виявити сейсмічну активність на Марсі були ще у 1975 році із програмою «Вікінг». Однак, через надзвичайно сильний марсіанський вітер, за 2245 солів (близько шести років) перебування на планеті апарата «Вікінг-1» та 560 «Вікінга-2», жодних сейсмічних даних отримати не вдалося. Тому майже сорок років єдиними позаземними сейсмічними подіями були землетруси на Місяці, які фіксували сейсмографи «Аполлонів». Марсіанські геологи припускають, що на Марсі було магнітне поле та навіть тектоніка плит. Але планета охолола, в'язкість мантії збільшилася, і рух плит практично припинився. На великих областях південного Марса виявлені смугові магнітні аномалії. На Землі такі аномалії часто є ознакою сейсмічної активності в регіоні в минулому. Наприклад, каньйон Долини Маринера довжиною майже чотири тисячі кілометрів вважається залишком стародавнього марсіанського розлому.

Але 2018 року на Марс, у нагір'ї Елізіум, приземлився посадковий апарат місії InSight і так після довгої паузи на планеті знову з'явився сейсмограф на ім'я SEIS. 2,4-метрова роботизована рука IDA (Instrument Deployment Arm) помістила його поруч з апаратом і накрила вітроізоляційним ковпаком, щоб уникнути зайвого шуму в даних. І вже 6 квітня 2019 року датчики зареєстрували виразний сейсмічний сигнал, схожий на поштовхи, зареєстровані на Місяці. З того часу вдалося зафіксувати понад п'ятсот подібних подій, магнітуда яких не перевищувала чотирьох.

Накритий захисним ковпаком сейсмометр. NASA / JPL-Caltech

Що наміряли цього разу?

18 вересня спусковий апарат НАСА InSight відсвяткував свій тисячний марсіанський день (це приблизно 24 години, 39 хвилин і 35.244 секунд) вимірюванням одного з найбільших і найтриваліших землетрусів, коли-небудь виявлених місією. Його магнітуду оцінили у 4,2, а після планету трясло майже півтори години. Це третій найбільший марсотрус, виявлений InSight за останній місяць: 25 серпня сейсмометр місії зафіксував два землетруси магнітудою 4,2 і 4,1. Це майже як у п'ять разів перевищує енергію попереднього рекорду місії — землетрусу магнітудою 3,7, зареєстрованого в 2019 році.

Що спричинило марсотрус?

Поки подію 18 вересня вчені ще досліджують та шукають джерело за напрямками поширення сейсмічних хвиль. Однак, вже відомо, що марсотрус стався на набагато більшій відстані від місць, де InSight виявив майже всі свої попередні великі землетруси. Попередню сейсмічну активність планети пов'язують з, на думку вчених, однією з наймолодших тектонічних структур Марса — мережею розломів в районі Борозен Цербера. Це приблизно 1609 кілометрів від модуля InSight. Хоча марсотрус 25 серпня магнітудою 4,1 був набагато ближчим до посадкового модуля — всього на відстані близько 925 кілометрів.

Цікаво, що ми могли і ніколи не почути цю активність планети, якби ще на початку року команда місії не прийняла рішення присипати сонячні панелі модуля піском. Річ у тім, що InSight за три роки на Марсі вже встигло присипати пилом, а через віддалення Марса від Сонця, температури знижувалися, і InSight вимагав додаткового обігріву. Енергію для цього він бере завдяки сонячним панелям, які присипаними вже не мали достатньої потужності і погрожували скороченням терміну місії. Але вченим вдалося зберегти сейсмометр активним — роботизована рука висипала за допомогою ковша пісок, який підхопили марсіанські вітри та збили частину пилу з панелей. Тепер, коли Марс знову наближається до Сонця, потужність починає поступово зростати і її вистачає на роботу сейсмографа.

Ковш, що присипав сонячні панелі InSight піском для очищення від пилу. NASA / JPL-Caltech

Сейсмічні хвилі змінюються в міру проходження через кору, мантію і ядро ​​планети, даючи вченим можливість заглянути глибоко під поверхню так ми змогли визначити імовірну товщину кори Марса та розмір і структуру його ядра.