Медицина

Інертні інгредієнти ліків показали біологічну активність

Деякі допоміжні речовини, які є основними компонентами лікувальних препаратів та вважаються інертними, насправді демонструють біологічну активність. Зокрема, певні барвники та консерванти здатні значно впливати на білки та рецептори людини, викликаючи непередбачені фізіологічні ефекти. Відповідне дослідження опубліковане у журналі Science. Його автори не стверджують, що такі речовини обов’язково шкодять здоров’ю людини, проте вказують на необхідність подальшого вивчення їхніх ефектів.

Активні фармацевтичні інгредієнти більшості ліків складають лише невеликий відсоток їхньої маси. Решта припадає на ексципієнти — допоміжні речовини, що забезпечують доставку діючої речовини в організм. Вони вважаються біологічно неактивними сполуками. Це підтверджує тривала історія їхнього використання і тести на тваринах, які не виявили жодної токсичної дії ексципієнтів. Втім, дані про специфічні молекулярні взаємодії допоміжних речовин або їхній тривалий вплив на організм до нового дослідження були відсутні.

Вчені відібрали 3296 ексципієнтів та визначили їхню потенційну здатність взаємодіяти з молекулами клітин організму. Після цього вони застосували два різних лабораторних методи, щоб перевірити, чи дійсно кожен із них взаємодіє з людськими клітинами та як саме це відбувається. Результати показали, що 38 допоміжних речовин впливають на 134 ферменти і рецептори людини. Серед цих ексципієнтів були харчові барвники, консерванти та дезинфікуючі речовини. У деяких випадках ступінь їхньої взаємодії з організмом був на рівні активних речовин.

Втім, дослідження не вивчає остаточний вплив допоміжних речовин на здоров’я людини, тому необхідне їхнє подальше вивчення, щоб зрозуміти, чи здатні ексципієнти викликати негативні фізіологічні наслідки. До того ж автори зазначають, що у більшості випадків ці допоміжні речовини можна замінити дійсно неактивними інгредієнтами