Біологія

Хрящові риби могли втратити кістковий скелет в процесі еволюції

Дослідження міжнародної команди вчених вказує на те, що хрящові риби, до яких відносяться, зокрема, акули та скати, могли розвинути свої хрящові скелети в процесі еволюції як вторинне явище після кісткового. На таку думку їх наштовхнув аналіз скам’янілостей риби з кістковим скелетом віком 410 мільйонів років, яку віднесли до групи плакодерм, від яких походять і хрящові риби, і тварини з кістковим скелетом. Своїми висновками вчені поділилися в статті журналу Nature Ecology & Evolution.

Вважається, що хрящовий скелет виник першим, тож акули та інші хрящові риби скоріше за все відокремилися від інших тварин ще до появи кісткового скелета. Тобто, вони зберегли хрящі, тоді як інші риби, та й врешті ми як їхні нащадки, розвинули справжні кістки. Однак нове дослідження науковців з Великобританії, Монголії, Швеції та Австралії ставить під сумнів цю загальноприйняту думку.

Що викликало сумнів?

Вчені дослідили скам’янілість із Монголії віком 410 мільйонів років із кістковим черепом, який приписали новому виду Minjinia turgenensis. Науковці виявили, що рештки належать древній рибі з групи плакодерм, від яких походять акули та всі інші щелепні - хребетні тварини з рухомими щелепами.

Під час зародкового розвитку люди та інші хребетні з кістковим скелетом певний час мають хрящовий скелет, який згодом заміщується щільною ендохондральною кісткою. Раніше не було знайдено плакодерм із таким типом скелету, однак фрагменти черепу M. turgenensis утворені саме ендохондральною кісткою.

Про що це говорить?

Автори наукової праці припускають, що хрящові скелети акул та їхніх родичів виникли як вторинне явище втрати кісткових. Таке закріплення хрящового скелета могло мати еволюційне пристосування для тварин, наприклад, покращувати їхню мобільність через свою легкість та більшу гнучкість. Це слушна думка, оскільки відомо, що хрящові риби не мають плавального міхура, отже повинні постійно рухатися, щоб підтримувати своє тіло на потрібній глибині. Можливо, саме завдяки цьому акули стали одним із перших риб, що поширилися всіма океанами світу ще 400 мільйонів років тому, розмірковують науковці. Водночас вони наголошують, що варто бути обережними та не робити передчасних висновків на основі однієї знахідки.