Астрономія

Хімічний аналіз метеоритів дозволить знайти пил від спалаху нових зірок

Аналіз хімічного та ізотопного складу метеоритів дозволить ефективно визначати походження космічного пилу в їхньому складі. Зокрема, астрономів цікавлять частинки, які залишилися від спалахів нових зірок, що відбулися ще до формування Сонячної системи. Їхнє вивчення допоможе краще зрозуміти еволюцію хімічних елементів у Всесвіті, повідомляють автори статті у журналі Physical Review Letters.

Нова — це спалах, що виникає у подвійній системі зірок, одна з яких є білим карликом. Він витягує матерію іншого світила, через що стається термоядерний вибух. У результаті частинки речовини потрапляють у міжзоряний простір. Дослідження трьох останніх десятиліть показують, що характер таких вибухів залежить від складу білого карлика, а викиди містять більше металів, ніж є у Сонці. Тим не менш, певні стадії розвитку нової і досі не до кінця зрозумілі. Нові можливості для спостереження нових відкрили дослідження внутрішнього складу метеоритів. Деякі з них містять мікроскопічні частинки космічного пилу, що сформувалися під час нових задовго до народження Сонячної системи. Втім, визначення походження таких частинок є складним завданням. Міжнародна команда вчених відкрила новий спосіб — робити це за допомогою хімічного та ізотопного аналізу аргону і хлору в складі метеоритів.

Вчені використали апарат GRETINA, що дозволяє вивчити шлях гамма-променів — високоенергетичного випромінювання, що виділяється під час ядерних реакцій. Він допоміг проаналізувати ізотоп аргон-34 та вирахувати наявність і швидкість ядерної реакції, пов’язаної із захопленням протона на ізотопі хлору-33. Це специфічна реакція, що притаманна вибухам нової та наднової. Визначити, від якого з цих двох процесів утворилася частинка зоряного пилу в метеориті, можна за допомогою співвідношення різних ізотопів сірки.

Команда планує продовжити дослідження у цьому напрямку, щоб дізнатися більше про нуклеосинтез елементів під час зоряних вибухів.