Біологія

Гортань приматів вказала на їхню еволюційну гнучкість

Вчені з Європи та Америки провели КТ-сканування 55 видів приматів і хижаків та виявили, що гортань приматів має більшу варіабельність розміру відносно тіла та швидше еволюціонувала, ніж в інших ссавців. На думку вчених, це означає більшу еволюційну гнучкість та адаптацію у приматів, отже може бути підтвердженням давньої гіпотези про те, що гортань мала вирішальне значення в еволюції видів із високорозвиненою голосовою комунікацією. Перше у своєму роді дослідження вчені опублікували у журналі PLOS Biology.

Гортань, окрім того, що захищає дихальні шляхи під час харчування та направляє потік повітря в легені, вважається ключовим органом в еволюції видів, які мають високорозвинену голосову комунікацію. Тому європейські та американські дослідники вирішили присвятити свою роботу вивченню цього органа в приматів, в яких вокалізація займає особливе місце серед потреб.

Як вивчали?

За допомогою комп’ютерної томографії вчені проаналізували гортані 55 видів приматів та хижаків. При цьому розміри тварин з обох груп сильно різнилися - від 110-грамових карликових ігрунок до 120-кілограмових західних горил серед приматів та від 280-грамового карликового мангуста до 180-кілограмового тигра серед хижаків.

За результатами сканування вчені виготовили 3D-моделі гортаней, які детально проаналізували, включно із вимірюванням довжини та визначенням ваги органів.

Які результати?

Дослідження показало, що розміри гортані у приматів в середньому на 38 відсотків більші, ніж у хижаків, та й еволюція органу в цих видів проходила швидше. До того ж розміри гортані у приматів мають значну варіабельність відносно розмірів тіла, натомість для хижаків властивим є більш фіксований розмір голосового апарату відносно величини тіла. Це також дає привід припустити, що примати мають більшу еволюційну гнучкість, оскільки мають більше шляхів для розвитку.

Варіації розмірів гортані дають змогу змінювати висоту голосу, що має рішучу роль в голосовій комунікації. Підтвердженням цьому можна вважати те, що вокалізація приматів в основному є більш різноманітною, ніж в інших тварин. Тож, на думку вчених, їхня робота може допомогти пояснити, як у приматів розвинулися такі складні способи використання гортані для спілкування.