Гормони стресу посприяли пробудженню сплячих ракових клітин

Клітина раку легень. Anne Weston / Francis Crick Institute

Міжнародна група вчених на основі результатів дослідження дійшла висновків, що гормони стресу можуть запускати процес пробудження сплячих ракових клітин. Результати отримані під час вивчення пацієнтів із раннім рецидивом раку та мишей із трансплантованими сплячими раковими клітинами. Дослідження оприлюднене у журналі Science Translational Medicine.

Які ракові клітини є сплячими?

Рак є серйозним захворюванням, яке дуже часто важко піддається лікуванню. Проте сучасні технології та методики дають змогу побороти його, здавалося б, безслідно. Щоправда, навіть у такому разі важко сказати, чи хвороба не повернеться до пацієнта знову через деякий час. В його організмі можуть залишитися невиявлені ракові клітини, що перебувають у неактивному, сплячому стані інколи роки чи навіть десятиліття. Та за певних умов вони можуть “прокинутися” й стати причиною виникнення нових пухлин, і тоді хвороба повертається. Поки що вченим та лікарям достеменно невідомо, що спонукає сплячих ракових клітин знову активуватися. Вчені зі США та Німеччини, можливо, знайшли принаймні часткову відповідь на запитання.

Яка нова ідея науковців?

Вони зосередилися на результатах попередньої роботи своїх колег, які припустили, що в пробудженні сплячих ракових клітин важливу роль відіграє імунна система пацієнта. Тоді досліди на мишах показали, що активувати хворі клітини можуть ліпіди імунних клітин, що називаються поліморфоядерними нейтрофілами. У новій роботі вчені вирішили з’ясувати, що спонукає імунні клітини виділяти ці ліпіди.

Дослідники простежили за 80 пацієнтами з раком легень, із яких у 17 хвороба повернулася після лікування незвичайно швидко. У крові цих хворих було виявлено підвищені рівні ліпіду поліморфоядерних нейтрофілів, якщо порівнювати їх із пацієнтами з довгою ремісією. Подальше обстеження виявило у них також підвищені рівні таких гормонів стресу як норепінефрин та кортизол.

Що показують досліди?

Досліди на мишах, яким ввели сплячі клітини раку легень, показали, що піддавання тварин впливу стресових ситуацій підвищує у них рівні гормонів стресу, що зі свого боку призводить до продукції нейтрофілами пробуджувальних молекул, які активують сплячі клітини. Водночас, якщо мишам давати бета-адреноблокатори, які блокують активність гормонів стресу, то клітини пухлин залишаються неактивними. Дослідники вважають, лікарям варто оцінити можливість використання бета-адреноблокаторів в терапії, але також вказують на необхідності додаткових вивчень.

Автори дослідження наголошують, що їхні результати не означають, що стрес сам по собі пробуджує ракові клітини. Для цього процесу необхідно, щоб збіглися декілька умов у складному ланцюзі реакцій, які призводять до пробудження клітин раку.