Технології
Екологія
Технології
Екологія

Глютен може зробити підгузки більш дружніми до довкілля

Шведські та японські науковці модифікували пшеничний глютен і це збільшило його здатність поглинати рідину в десять разів. Науковці сподіваються, що цей біоматеріал можна використати для виробництва безпечніших для довкілля підгузків та інших продуктів, що вимагають високої поглинальної здатності. Дослідження опублікували в журналі Advanced Sustainable Systems.

Що не так зі звичними підгузками?

Одноразові підгузки заподіюють значну шкоду довкіллю. Окрім того, що вони майже повністю складаються з пластикового матеріалу ззовні, внутрішній поглинальний шар теж є похідним невідновлюваних нафтопродуктів. Зробити підгузки більш екологічно дружніми можуть допомогти біологічні відновлювані ресурси, вважають деякі вчені. Наприклад, дослідники зі Швеції та Японії пропонують замінити шкідливий абсорбент у підгузках на пшеничний глютен, або клейковину.

Як глютен може допомогти?

Глютен є побічним продуктом виробництва пшеничного борошна та етанолу, тож його продукція не вимагає додаткових ресурсів. Другою корисною властивістю глютену є його приодна висока поглинальна здатність. Однак вчені модифікували його структуру у такий спосіб, що збільшили показники вбирання вологи в десять разів. Крім цього, вони додали до речовини екстракт вічнозеленого чагарника гарденії жасминової (Gardenia jasminoides). Завдяки цьому молекули глютену сильніше зв’язалися між собою.

Демонстрація поглинальної здатності глютену. KTH Royal Institute of Technology

Що вийшло в результаті?

Біополімер, який отримали вчені після модифікацій глютену, здатний набухати на 4 000 відсотків у воді та до 600 відсотків у сольовому розчині. Приблизно такі ж показники мають інші матеріали на біологічній основі, однак вони виробляються не з побічних продуктів, що робить їх менш екологічними. Але винахідники кажуть, що якщо докласти ще трохи більше зусиль, то можна досягти поглинальної здатності глютену, яка збігатиметься із показниками синтетичних абсорбентів на основі нафти.

Але суперпоглинальний глютен може знайти використання і при виробництві інших продуктів, крім підгузків та інших засобів гігієни. Наприклад, для створення медичних виробів або для запобігання негативним наслідкам повеней.